Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, July 24, 2005

Games als therapie

Computerspelletjes zijn niet altijd slecht voor kinderen. Dat is de mening van de Britse wetenschapper Mark Griffiths van de Nottingham Trent Universiteit. Gamen kan volgens hem bij bepaalde aandoeningen een therapeutische werking hebben, onder meer bij chemotherapie en ADHD.

"We moeten niet alle games over één kam scheren," aldus Griffiths. "Zo kunnen sommige kinderen met ADHD helpen om socialer te worden. Bovendien kunnen computerspellen voor afleiding zorgen bij kinderen die pijnlijke behandelingen ondergaan, zoals chemotherapie."

Griffiths stelt dat gebleken is dat kinderen die na de chemotherapie computerspellen spelen minder last hebben van misselijkheid, minder pijnstillers nodig hebben en een lager bloeddruk hebben. De professor reageert met zijn uitspraken op het slechte imago van computergames. Griffiths benadrukt wel dat gewelddadige spellen, net als bij gewelddadige films, de brandstof kan zijn voor agressie bij sommige kinderen.

Uit een onderzoek van JuniorSenior Research is trouwens gebleken dat meer dan de helft van de kinderen tot vijftien jaar dagelijks computerspelletjes speelt. Van de jongens en meisjes zit 61 procent iedere dag te gamen. De meeste van de respondenten sparen zelf voor het computerspel (39 procent), maar ongeveer 12 procent maakt bij vriendjes een kopie van het spel.

Informatie over nieuwe games hoort 32 procent van de kinderen het eerst via vrienden, reclame staat op de tweede plaats met 26 procent. De speelgoedwinkel is nog steeds de favoriete plaats om het spel te kopen, maar de gamespeciaalzaak rukt ook op in populariteit. De aankoop van een game vindt in de meeste gevallen plaats in een speelgoedwinkel (54 procent).

Oudere kinderen en fanatieke gamers vertonen actief koopgedrag, zij bezoeken vaker een gamespeciaalzaak. Jonge kinderen en minder frequente gamers vertonen meer passief koopgedrag. Zij worden eerder geconfronteerd met een game in een speelgoedwinkel of krijgen deze als cadeau, dan dat zij er actief op uitgaan om een nieuwe game uit te zoeken.

Het liefst wordt een spel alleen gespeeld, zo zegt 83 procent. Met name meisjes spelen liever alleen dan met of tegen iemand. Actie- en avontuurspellen zijn het populairst, gevolgd door racespelletjes. Het minst gewaardeerd zijn de puzzel- en oorlogsspellen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home