Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, July 23, 2005

Europese autobouwers missen Kyoto-norm

De Europese autoconstructeurs halen de Kyoto-norm voor de uitstoot van koolstofdioxide niet. Dat schrijft het magazine Automotive News. Er wordt aan toegevoegd dat dit gegeven tot gevolg zou kunnen hebben dat de sector door de Europese wetgevers verplicht zullen worden om tot actie over te gaan.

De Europese autosector had zich een vrijwillige Kyoto-norm opgelegd, waarbij de CO2-emissies per auto in 2008 zouden teruggedrongen worden tot 140 gram per kilometer. Vier jaar later zou dat nog 120 gram per kilometer mogen bedragen. Dat niveau zouden Japanse en Koreaanse constructeurs al in 2009 willen halen. In 1995 zorgden auto's voor een gemiddelde CO2-uitstoot van 185 gram per kilometer.

Een niet nader genoemde bron binnen de Europese Unie vertelde echter aan Automotive News dat de Europese constructeurs die vrijwillige norm net niet zullen halen. De grenswaarden van de CO2-uitstoot zouden in 2008 op 145 tot 148 gram per kilometer liggen. "De Europese Commissie weet dat, maar het is politiek niet correct om dat te zeggen," voegde de bron daar aan toe.

De nieuwe automodellen zorgen voor een beperkte CO2-uitstoot, maar toch zijn de totale hoeveelheden koolstofdioxiden die van het verkeer afkomstig zijn, sinds 1990 met 22 procent gestegen. Het verkeer is tijdens die periode immers nog veel drukker geworden. Het personenverkeer is verantwoordelijk voor de helft van alle uitstoot.

Constructeurs hebben vooruitgang geboekt door de introductie van brandstof-efficiƫntere motoren en de groeiende vraag naar dieselmotoren. "Die vorderingen worden echter afgeremd door het feit dat de consumenten steeds krachtiger wagens kopen, terwijl allerlei extra veiligheidseisen de voertuigen zwaarder maken en meer laten verbruiken," stelt Automotive News nog.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home