Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, July 22, 2005

Gokken op de geldautomaat

De geldautomaten van een Japanse bank zijn meteen ook een gokautomaat. Met dat initiatief wil de Ogaju Kyoritsu Bank nieuwe klanten aantrekken. Ook concurrenten doen echter verwoede pogingen om het klantenbestand uit te breiden. Door de kwakkelende Japanse economie blijft immers ook het aantal bankklanten kwakkelen.

Het goksysteem van Ogaju Kyoritsu lijkt op de traditionele fruitmachine. Wie bij een verrichting drie keer goud op zijn scherm ziet verschijnen, krijgt een bedrag van 7,5 euro. De bank benadrukt dat het spelletje gewoon dient om de klant te vermaken, maar er gaat wellicht toch iets meer schuil achter.

De Japanse economie kent immers maar een heel matige ontwikkeling en de banken krijgen het dan ook steeds moeilijker om nieuwe klanten aan te trekken. Bovendien krijgen de banken heel wat kritiek omdat ze bij een transactie de kosten direct verhalen op de klant.

Maar ook andere banken proberen met allerlei technieken klanten aan te trekken. De Bank of Tokio Mitsubishi experimenteert met een systeem van biometrie. Dat moet de veiligheid van de transacties verbeteren. Aan de hand van de biometrie scant de geldautomaat de aders van de hand van de klant. De Resona Bank probeert vooral op te vallen met automaten op ongewone plaatsen, zoals paardenraces of noedelbars.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home