Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, July 22, 2005

Zure tijden voor televisiereclame?

De omzet van de televisiereclame begint wereldwijd te stagneren. Dat is de conclusie van een rapport van ZenithOptimedia. Andere media blijken het marktaandeel van de televisie steeds meer aan te vreten. Vooral het internet zal de volgende jaren de belangrijkste groeier blijven.

De televisie heeft volgens ZenithOptimedia op de reclamemarkt nu een aandeel van 38 procent. Er wordt aan toegevoegd dat de sector in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië wel eens aan zijn plafond zou kunnen zitten. In de Verenigde Staten haalde het medium in 1996 een recordaandeel van 37 procent. In Groot-Brittannië werd het hoogste aandeel gehaald in 1999 (33 procent).

ZenithOptimedia merkt op dat de vooruitzichten voor televisie verre van rooskleurig zijn. "Sinds 1995 is televisie bij de adverteerders het favoriete medium geweest, maar nu lijkt er een mindere periode aan te komen," stellen de onderzoekers. "Dat was destijds bij de dagbladen ook het geval."

Dit jaar zullen de bestedingen op de reclamemarkt volgens het rapport met 4,7 procent groeien. Volgend jaar zou die groei nog versterken tot 6,1 procent. "Telkens zal het internet de belangrijkste groeier zijn," aldus nog ZenithOptimedia. Daarbij wordt nog opgemerkt dat de outdoor-reclame ervoor moet zorgen complementair te zijn aan multimedia. Tevens wordt het belang van geïntegreerde campagnes onderstreept.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home