Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, July 24, 2005

Ruimtevaart-economie als studiekeuze?

De allereerste ruimtetoeristen hebben hun vlucht al achter de rug. Maar nu heeft deze beginnende industrie ook zijn eerste ruimtevaart-economist. De Duitser Robert A. Goehlich promoveerde immers aan de universiteit van Berlijn in het vak ruimtevaarttechniek en is wereldwijd de eerste docent in ruimtevaarttoerisme. Hij doceert aan de Keio-universiteit in Yokohama (Japan).

Het gaat daarbij volgens Goehlich om de basiswetenschap van de rakettechniek en ruimtevaartplanning toe te passen op het ruimtevaarttoerisme. "Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de technische haalbaarheid, maar ook naar de verlangens van de klant, investeringen en overheden," stipt hij aan. "Daarbij wordt onder meer gezocht hoe ruimtevaart-organisaties hun kosten kunnen beperken of hoe de winsten van raketprogramma's kunnen geoptimaliseerd worden."

In het spoor van Apollo-11 bood de Amerikaanse vliegtuigmaatschappij PanAm al in 1969 vliegtuigtickets naar de maan aan. Uiteindelijk is daar niets van gekomen en in 1991 legde PanAm de boeken neer. "Maar inmiddels is die droom wel steeds dichterbij gekomen," schrijft de Duitse krant Die Welt. "Vandaag dromen talrijke bedrijven over ruimtevluchten en sterrenhotels."

Die bedrijven willen al in de nabije toekomst het ruimtetoerisme voor het bredere publiek op gang brengen. "Ruimtetoeristen zijn mensen die geld betalen voor een vlucht die minstens honderd kilometer hoog reikt," benadrukt ruimte-economist Robert A. Goehlich.

De wetenschapper benadrukt dat het ruimtetoerisme nog in een pioniersfaze zit, maar ziet het wel als een logische volgende stap van het massatoerisme.

Ook de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft al enkele jaren geleden benadrukt dat ruimtetoerisme technisch mogelijk en economisch wenselijk is. Daar beschouwt met private ruimtereizen immers als één van de belangrijkste groeimarkten van de ruimtevaart-industrie. Geschat wordt dat deze markt over enkele decennia een jaaromzet van tien miljard dollar zou kunnen vertegenwoordigen.

Het ruimtetoerisme is trouwens al op gang gekomen. Vier jaar geleden bracht de Amerikaanse ondernemer Dennis Tito een week door in het International Space Station (ISS). Dat kostte hem ongeveer 20 miljoen dollar. Een jaar later volgde de Zuid-Afrikaan Mark Shuttleworth.

Naast dergelijke peperdure ruimtetochten worden echter ook suborbitale vluchten aangeboden. Daarmee reizen private passagiers in speciale ruimtetuigen met een snelheid van 10.000 kilometer per uur tot op een hoogte van honderd kilometer. Op die grens stopt immers de atmosfeer van de aarde en begint het heelal. Daar zweven de reizigers enkele minuten gewichtsloos rond, waarbij ze een zicht hebben op hele continenten en op de schitterende sterren in het donkere heelal.

Eén van de grondleggers van deze suborbitale vluchten is de Amerikaanse ingenieur Burt Rutan en zijn bedrijf Scaled Composites. Zijn 'SpaceShipOne' realiseerde de eerste privaat gefinancierde suborbitale vlucht. Rutan werkte daarbij samen met Richard Branson, die vorig jaar met geld van Microsoft-mede-oprichter Paul Allen het bedrijf Virgin Galactic (VG) oprichtte.

VG wil al in 2008 met vijf ruimteschepen dergelijke vluchten organiseren. De prijs voor een ticket zou 200.000 dollar bedragen. In de eerste jaren zou het vooral om individuele toeristen gaan, maar experten stellen dat over tien jaar al echte lijnvluchten opgestart zullen worden.

Er bestaan dan ook al reisbureau's die gespecialiseerd zijn in het ruimtetoerisme. Zo biedt Space Adventures (SA), dat ook de twee ISS-vluchten georganiseerd heeft, nu al ruimtetickets aan. De wachtlijst zou volgens het bedrijf al opgelopen zijn tot 150 kandidaten.

Ook bij EADS Space Transportation wordt gesteld dat dergelijke suborbitale vluchten een belangrijke eerste stap vormen. Daar wordt verwacht dat tegen 2030 toeristen een vlucht zullen maken in een werkelijke baan rond de aarde, op een hoogte van 250 tot 400 kilometer. In een nog later stadium zouden ook echte ruimtehotels rond de aarde kunnen verschijnen. Daar wordt nu al door bedrijven als Bigelow Aerospace (Verenigde Staten) en Shimizu (Japan) aan gewerkt.


Geïnteresseerden in ruimtevaart-economie kunnen terecht op de webseite www.robert-goehlich.de, waar iedereen de cursussen van Goehlich kan volgen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home