Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, July 15, 2005

Economie in de media

De Unesco heeft twee Noorse fjorden op de lijst van werelderfgoederen geplaatst. Het gaat om de Geiranger en Naeroy fjorden. Het is de eerste keer dat Noorse natuurfenomenen op de lijst worden geplaatst. Oslo heeft verheugd gereageerd op de beslissing. "Noorwegen heeft een grote verantwoordelijkheid gekregen om deze gebieden voor komende generaties te beschermen," aldus minister Knut Arild Hareide van Milieu. Behalve de Noorse fjorden kwamen nog zeven andere natuurgebieden op de prestigieuze lijst. Het gaat om het Japanse schiereiland Shiretoko met zijn nationaal park, het Thaise woud Dong Phayayen-Khao Yai, de Egyptische vallei Wadi al-Hitan met zijn walvisfossielen, het Indiase nationale park Valley of Flowers, de Zuid-Afrikaanse meteorietkrater Vredefort Dome (de oudste en grootste ter wereld), de Golf van Californië bij Mexico en het nationale park op het Panamese eiland Coiba.

Wal-Mart is wereldwijd het bedrijf met de grootste omzet. Dat blijkt uit een onderzoek van het magazine Forbes. Het is het vierde jaar op rij dat de Amerikaanse supermarktketen de lijst aanvoert. Wal-Mart haalt een omzet van 287,9 miljard dollar. Pal daarachter staat de Britse oliemaatschappij BP. Deze onderneming noteerde over het afgelopen jaar 285,1 miljard dollar aan revenuen. BP zit Wal-Mart op de hielen. De Britten wisten hun omzet met 23 procent op te voeren, terwijl de Amerikanen genoegen moesten nemen met een omzetgroei van ruim 9 procent. BP profiteerde van de fors gestegen olieprijs. Dat deden Exxon Mobil en Koninklijke Olie/Shell ook. Exxon Mobil noteerde een omzet van 270,7 miljard dollar en Koninklijke Olie/Shell 268,7 miljard dollar. General Motors staat vijfde, als eerste in een rij van vier autofabrikanten die verder bestaat uit DaimlerChrysler, Toyota Motor en Ford Motor. Het Amerikaanse industriële conglomeraat General Electic (GE) staat negende op de lijst van Fortune en het Franse olieconcern Total tiende.

Het Russische Sachalin 2-project gaat Shell veel meer geld kosten. Voor de ontwikkeling van dit grootste project van vloeibaar gas (LNG) ter wereld moet circa 20 miljard dollar worden uitgetrokken. Dat is twee keer zoveel als eerder geraamd. "Dit is teleurstellend nieuws. We hebben de complexiteit van het project fors onderschat," aldus Malcolm Brinded, directeur van Shells exploratie- en productiedivisie donderdag. Hij wees op de veel zwaarder dan gedachte milieucondities. Daarnaast hebben volgens hem prijsstijgingen en negatieve wisselkoerseffecten bijgedragen aan het verdubbelen van de begrote kosten. "De stijging is niet aan een factor op te hangen, maar kent verscheidene oorzaken." Met de 20 miljard dollar moeten alle ontwikkelingskosten, inclusief het boren, gedekt zijn tot en met 2014. De eerste leveringen van vloeibaar gas van Sakhalin Energy Investment Company (SEIC) staan gepland voor de zomer van 2008. Eerder was Shell nog uitgegaan dat eind 2007 LNG kon worden geleverd. De Brits-Nederlandse multinational blijft zijn kapitaalinvesteringen voor dit jaar waarderen op circa 15 miljard dollar.

Een week nadat het Internationaal Olympisch Comité (IOC) de voorkeur gaf aan Londen, in plaats van onder meer Moskou, stelt Rusland zich opnieuw kandidaat voor de Olympische Spelen. Het wintersportoord Sotsji wil de organisatie van de Winterspelen van 2014 op zich nemen. Sotsji ligt in het Kaukasus-gebergte en is een toeristische trekpleister. Het Russische olympisch comité moet de kandidatuur nog wel bevestigen, op 26 juli. Twee dagen later moeten alle kandidaten zich gemeld hebben bij het IOC. Tot nu toe hebben Salzburg (Oostenrijk), Sofia (Bulgarije), Harbin (China), Tbilisi (Georgië), Are (Zweden), Pyongchang (Zuid-Korea) en Annecy (Frankrijk) interesse getoond.

De Amerikaanse computerfabrikant Apple heeft in het derde kwartaal van het boekjaar 2005 de hoogste omzet en winst uit zijn geschiedenis geboekt. Niet alleen de verkoop van de uiterst populaire iPods, maar ook een toename in de verkoop van Macintosh computers realiseerde deze records, die analisten niet hadden verwacht. De nettokwartaalwinst bedroeg 320 miljoen dollar, of 0,37 dollar per aandeel. In dezelfde periode vorig jaar was dit 61 miljoen dollar of 0,08 dollar per aandeel, een verschil van 425 procent. De omzet steeg tussen het derde kwartaal van 2004 en dat van 2005 met 75 procent, van 2,01 miljard dollar tot 3,52 miljard dollar. Apple verkocht tijdens het derde kwartaal ruim zes miljoen iPods (616 procent meer dan in het derde kwartaal van 2004). Die zijn ondertussen goed voor een derde van de inkomsten van de computerfabrikant. Analisten hadden gerekend op 5,5 miljoen iPods en gingen ervan uit dat de verkoopspiek van de draagbare muziekspelers voorbij was. Ook de computers boerden goed: in het derde kwartaal werden bijna 1,2 miljoen Macs verkocht (+35 procent). Voor het vierde kwartaal van 2005 verwacht Apple een omzet van zowat 3,5 miljard dollar, of 0,32 dollar per aandeel. Dat is iets minder dan de vooruitzichten van analisten.

De Gentse haven heeft het eerste halfjaar zowat 20,1 miljoen ton aan goederen behandeld, 3,3 procent minder dan gedurende dezelfde periode van 2004. Dat is vooral te wijten aan een vermindering van de staalproductie bij Sidmar als gevolg van een gedaalde vraag, zegt het Havenbedrijf, alsook aan de daling in de overslag van droge agrobulk. Bij de landbouwproducten dalen de overslagcijfers van tarwe en maïs, bij de voedingsproducten is er de totale verdwijning van de tapioca-aanvoer. Het maritieme halfjaarlijkse overslagcijfer ligt vooral hierdoor liefst 5 procent lager dan het gemiddelde sinds 2001. Vooral de overslag bij de zeevaart daalde sterk. Tot en met juni was er 8.407.633 ton binnenvaart- en 11.035.640 ton maritieme overslag. Ten opzichte van dezelfde periode in 2004 daalde de binnenvaartoverslag met 1,2 procent en verminderde de maritieme overslag met 4,8 procent of 551.068 ton. Het viel wel op dat er bij Sidmar in vergelijking met 2004 meer kolen toekwamen via binnenschepen dan via grote zeeschepen. De aanvoer ervan steeg bij de binnenvaart (van 586.378 ton naar 921.806 ton in 2005) en daalde bij de zeevaart (van 1.839.980 ton naar 1.621.074 ton). Dat onderstreept eens te meer de noodzaak van een nieuwe zeesluis in Terneuzen. De aanvoer bij de binnenvaart steeg met 8,6 procent en daalde bij de zeevaart met 7 procent. De uitvoer daalde bij de binnenvaart met 15,6 procent en steeg bij de zeevaart met 4,8 procent. Behalve agrobulk, kolen en ertsen behandelde Gent in alle andere hoofdcategorieën (petroleumproducten, metaal) meer goederen dan het eerste halfjaar van 2004. Het roro-verkeer (+9,2 procent) en de containeroverslag (+6,0 procent) blijven toenemen en ook de overslag van vloeibare bulkproducten is gestegen (+35,2 procent) door de nieuwe goederenstroom van visolie en de petroleumproducten.

De Antwerpse haven heeft in de eerste zes maanden van het jaar meer dan 79,4 miljoen ton goederen behandeld. Dat is een stijging met 5,1 procent in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar. Het containervervoer groeide tijdens de eerste jaarhelft met 6,1 pct. De maand juni was trouwens een recordmaand voor de containeroverslag. Het voorbije half jaar werd in de Antwerpse haven 79.445.607 ton goederen behandeld. Het vervoer per container was goed voor meer dan 36,7 miljoen ton goederen. Uitgedrukt in TEU (standaardcontainers) betekent dat een toename met 3,3 procent tot meer dan 3,1 miljoen TEU. In juni werd voor het eerst een maandelijkse containeroverslag van meer dan 550.000 TEU bereikt. Het ro-ro-verkeer daarentegen liet de voorbije zes maanden een lichte daling optekenen met 2,9 procent. Het aantal auto's, trucks en trailers valt terug op 388.298 eenheden. Volgens de haven daalt de export van auto's met 20 procent door het afsluiten van de Irakese markt en het verstrengen van de importregels in West-Afrika. Voor Afrika wordt import uit het Verre Oosten bovendien aantrekkelijker door de dure euro, aldus de haven. Aan de aanvoerzijde wordt de daling vanuit Japan goedgemaakt door een stijging van import uit Zuid-Korea.

De trafiek van conventioneel stukgoed in de Antwerpse haven steeg in de eerste jaarhelft met 5,9 procent en bereikte bijna 9,3 miljoen ton. Dat is het gevolg van een sterk stijgende aanvoer (plus 27 procent), in het bijzonder van staalproducten, die meer dan de helft uitmaken van de conventionele stukgoedtrafiek. Door de hoge staalprijzen in de Europese Unie tijdens het eerste kwartaal is massaal ingevoerd vanuit India, Rusland en Iran, aldus de haven. De trafiek van fruit en woudproducten bleef stabiel. De behandeling van bulkgoederen nam toe met 4,1 procent. De aanvoer groeit, maar de afvoer blijft stabiel. In de eerste zes maanden van het jaar is 31,6 miljoen ton massagoed behandeld in de Antwerpse haven. De belangrijkste verschuiving daarbij is de groei bij de aanvoer van vloeibare bulkgoederen, met als stijgers vooral de trafieken van aardoliederivaten en chemicaliën. De behandeling van droge bulk daarentegen is stabiel gebleven. Voor bloem laat de Antwerpse haven een zwak eerste halfjaar optekenen. Reden is dat hoofdaannemer Libië nu veel importeert uit Zuid-Europa en het feit dat bloem meer en meer in containers wordt verscheept, waardoor het niet meer in de bulkstatistieken terechtkomt. Van januari tot juni dit jaar liepen 7.547 zeeschepen de Antwerpse haven aan. Dat aantal blijft dalen (min 2,4 procent), maar de bruto tonnenmaat van de schepen steeg evenredig (plus 2,4 procent).

Oostenrijk mag vrachtwagens uit andere lidstaten van de Europese Unie niet langer verbieden de autobaan A12 in de deelstaat Tirol te gebruiken. Dat stelt de advocaat-generaal van het Europese Hof van Justitie in Luxemburg donderdag in een advies. In de Oostenrijkse deelstaat Tirol is voor onbepaalde tijd een verbod uitgevaardigd om met zware vrachtwagens sommige goederen (zoals granen, hout, ertsen, stenen, zand, bouwmaterialen) te vervoeren op een 46 kilometer lange strook op de A12. De goederen moeten er op het spoor worden gezet. Oostenrijk beroept zich op milieu-overwegingen, maar volgens de Europese Commissie is het verbod in strijd met het Europees recht. Het advies van de advocaat-generaal geeft de Commissie gelijk. De gedwongen overschakeling op het vervoer per spoor kost bedrijven extra tijd en geld en belemmert het vrije verkeer van goederen. Ook geldt het verbod enkel voor het transitverkeer, wat hoofdzakelijk de buitenlandse vervoerders treft. Dat is volgens de advocaat-generaal een vorm van indirecte discriminatie. De conclusie van de advocaat-generaal is niet bindend, maar doorgaans wordt zijn oordeel bevestigd in de uitspraak van het voltallige rechtscollege van het Hof.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home