Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, July 12, 2005

MP3 heeft het rijk nog niet voor zich


Radio en cd's blijven in de Verenigde Staten het favoriete luisterkanaal van de consument. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoekscentrum IDC. Hoewel er steeds meer MP3-spelers worden verkocht, blijft hun marktaandeel volgens de onderzoekers nog altijd marginaal.

"Slechts zes procent van de consumenten heeft thuis een draagbare digitale muziekspeler (MP3)," benadrukt IDC. "Bovendien maakt slechts vier procent gebruik van een ‘pay-per-download’ online muziekdienst."

Daarentegen blijkt maar liefst 53 procent van de consumenten in de Verenigde Staten in het bezit van een draagbare CD-speler. De penetratie van satellietradio ligt er op 6 procent, maar dat percentage zal volgens de onderzoekers snel stijgen. "Twaalf procent van de respondenten vertelde in het komende jaar een ontvanger voor satellietradio aan te zullen schaffen."

Het aantal huishoudens met een MP3-speler is tussen 2000 en 2004 wel verviervoudigd. Voorop gesteld wordt dat het aantal toestellen over vijf jaar aangegroeid zal zijn tot 56,1 miljoen exemplaren. Op dit ogenblik zijn er 16,2 miljoen op de markt gebracht.

Draagbare muziekspelers met een harde schijf worden daarentegen minder hard verkocht. Daarvan zou de echte doorbraak pas in 2007 of 2008 verwacht worden. "Er is op dit ogenblik de sterke concurrentie van draagbare DVD-spelers en telefoons met multimedia-functies," stipt het magazine Emarketer aan. "In 2010 zouden muziekspelers met een harde schijf wel een marktaandeel van 17 procent innemen. Op dit ogeblik blijft dat beperkt tot één procent."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home