Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, July 12, 2005

Online weer terug in millennium?


In de Verenigde Staten is de overname van internetbedrijven door traditionele media de voorbije zes maand onverminderd verder gegaan. Daarbij worden volgens het magazine Mediapost trends benaderd die kenmerkend waren voor de tweede helft van het vorige decennium.

"In juni kocht mediagigant Gannett het online reclamebedrijf PointRoll voor een bedrag dat ergens in de buurt van 100 miljoen dollar zou liggen," schrijft Mediapost-journalist Michael Deibert. "In diezelfde periode werd de Scripps Howard News Service de online prijsvergelijker Shopzilla voor ongeveer 500 miljoen dollar. In februari betaalde de New York Times 410 miljoen dollar voor About.com."

Deze trend heeft volgens Tolman Geffs, marketing director bij het New-Yorkse adviesbureau Jordan-Edminston. "Enerzijds bieden reclame-gedreven online activiteiten belangrijke groeimogelijkheden," stipt hij aan. "Maar anderzijds zien de traditionele media - vooral kranten - mogelijke winsten in het zwarte gat van het internet te verdwijnen. De online krantenactiviteiten zijn niet voldoende om dat gat op te vullen, waardoor er naar een complementair aanbod wordt gezocht.

Volgens Jordan-Edminston zouden er in de Amerikaanse mediasector de voorbije zesmaand 266 fusies en overnames zijn geteld. "Dat is 15,2 procent meer dan diezelfde periode in 2004 en is goed voor een bedrag van nagenoeg 27 miljard dollar," aldus Geffs.

De grote sprong wordt echter duidelijk wanneer vergeleken wordt met de eerste zes maanden van 2003, waar een explosie met 180 procent kan vastgesteld worden. "Bovendien komen we de eerste zes maand van dit jaar bijna aan het totale bedrag van vorig jaar, toen overnames en fusies werden gerealiseerd voor een totaal bedrag van 30 miljard dollar," zegt Geffs.

De onderzoekers vergelijken verder met gelijkaardige periodes in 2001 (15,3 miljard), 2002 (5,9 miljard) en 2003 (8,5 miljard). Bovendien komt het huidige bedrag ook aardig in de buurt van de 36,8 miljard dollar van de eerste helft van 2000. Geffs verwacht dat deze trend zich ook volgend jaar nog verder zal doorzetten.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home