Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, July 13, 2005

Redden mannen cosmetica?


Mannen krijgen steeds meer interesse in cosmetica. Dat is een hoopvolle troost voor de branche, die met een minieme groei geconfronteerd wordt. Het groeiend aandeel van de mannen-cosmetica is in grote mate te danken aan het succes van de metroseksueel.

Uit cijfers van de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) blijkt dat de totale cosmetica-markt het voorbije jaar met amper 0,4 procent groeide. "Sommige producten werden zelfs minder verkocht dan in de voorgaande jaren," meldt het magazine Elsevier. "Zo werden er in 2004 circa 10 procent minder zonneproducten verkocht en 3 procent minder geuren."

De mannen zijn op cosmeticagebied echter aan een inhaalslag bezig, onder meer beinvloed door de metroseksueel-hype. "Vorig jaar werd er door mannen in Nederland al een bedrag van zo`n 280 miljoen euro besteed aan deze producten," gaat het magazine verder. "De omzet van vochtinbrengende smeersels steeg met 27 procent, die van huidverzorgende producten met 38 procent en die van de zogenoemde cleansers met maar liefst 96 procent."

Wereldwijd groeide de markt voor cosmeticaproducten voor mannen met 17,6 procent. Mannen in de Verenigde Staten, Groot-Brittanniƫ en Italiƫ maken al langer gebruik van dergelijke producten, zodat de markt daar meer volwassen is en minder groei kent.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home