Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, February 12, 2012

Vier op tien bedrijven gebruikt zakelijke sociale media

Het zakelijk gebruik van social media in Europa is het voorbije jaar gevoelig gestegen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Projectplace International bij bedrijven in Scandinavië, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk en Nederland. De onderzoekers merken op dat twee jaar geleden slechts 23 procent van de ondervraagde bedrijven sociale media in een zakelijke context toepaste, maar dat is volgens het rapport van Projectplace vorig jaar gestegen tot 40 procent.

"Ondanks deze stijging is er nog steeds een groot deel van de bedrijven dat niet achter deze ontwikkeling staat," merken de onderzoekers op. "De enquête heeft immers uitgewezen dat 35 procent van de betrokken bedrijven geen toegang biedt tot sociale media. Het onderzoek toont ook aan dat het communiceren met collega’s en het delen van informatie met een score van 42 procent de twee belangrijkste doelstellingen zijn waarvoor social media zakelijk worden gebruikt. Andere doelstellingen zijn het opvolgen van de actualiteit (21 procent) en het klantencontact (18 procent).

"Social media worden voor bedrijven steeds populairdere tools om hun medewerkers te laten communiceren en samenwerken," voert Projectplace aan. "Door de communicatiestroom voor iedereen toegankelijk te maken, wordt het creëren van bedrijfswaarde een zaak van alle medewerkers in plaats van enkele strategen binnen het bedrijf. Het gaat bij sociale media echter om meer dan de invoering van zomaar een tool. Het gaat om een verandering in de bedrijfscultuur en daarbij is een nieuw soort leiderschap onontbeerlijk."

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home