Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, February 07, 2012

Facebook realiseert 3,15 miljard dollar reclame-inkomsten

Het sociale netwerk Facebook heeft het voorbije jaar 3,15 miljard dollar inkomsten gerealiseerd uit reclame. Dat betekent een stijging met 69 procent tegenover het jaar voordien. Tegenover drie jaar geleden, toen een reclame-omzet van 764 miljoen dollar werd geboekt, is er sprake van meer dan een verdrievoudiging. Dat blijkt uit de prospectus die het bedrijf heeft voorgelegd in de voorbereiding van zijn beursintroductie later dit jaar. De reclame-inkomsten vertegenwoordigden 85 procent van de totale inkomsten die het sociale netwerk vorig jaar heeft gerealiseerd.

De resterende 557 miljoen dollar was afkomstig van betalingen en andere inkomsten uit commissies. Dat betekent een verviervoudiging tegenover het jaar voordien. Drie jaar geleden vertegenwoordigde reclame nog 98 procent van de totale inkomsten. Twee jaar geleden was dat teruggevallen tot 95 procent. Fabebook voert verder aan eind vorig jaar 845 miljoen bezoekers per maand te ontvangen. Dat betekent een groei met 39 procent tegenover het jaar voordien en 135 procent twee jaar voordien.

Verder wordt opgemerkt dat bij de vijfenzestigplussers het aantal gebruikers met 52 procent tot 19 miljoen eenheden is toegenomen. Die groei is even groot dan bij de leeftijdsgroep tussen zestien en zeventien jaar, die echter wel aan 66 miljoen gebruikers komen. Met 248 miljoen gebruikers is de categorie tussen achttien en vierentwintig jaar de grootste leeftijdscategorie, maar daar bleef de groei beperkt tot 32 procent. Nationaal staan de Verenigde Staten op de eerste plaats met 157 miljoen gebruikers, gevolgd door Indonesiƫ (42 miljoen) en India (41 miljoen).

Het sociale netwerk telt meer dan 100 miljard vriendschapsbanden. Tijdens het laatste kwartaal van vorig jaar werden per dag 2,7 miljard likes en commentaren opgetekend.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home