Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, February 06, 2012

Duitsland investeert dit jaar minder in innovatie

Het voorbije jaar is in Duitsland een bedrag van 130 miljard euro geïnvesteerd in innovatie. Dat betekent een stijging met 7 procent tegenover het jaar voordien. Er moet echter rekening mee worden gehouden dat de investeringen dit jaar zullen terugvallen. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau ZEW Research. Gerekend wordt op een daling met 1 procent, te wijten aan de financiële problemen rond de eurozone, die volgens het rapport het vertrouwen van de ondernemers zou aantasten.

In het rapport wordt opgemerkt dat dat grote bedrijven dit jaar 95,8 miljard euro zullen investeren in innovatie, terwijl kleine en middelgrote ondernemingen een budget van 33,4 miljard euro zouden investeren. In beide gevallen gaat het nagenoeg om een status-quo tegenover vorig jaar. Er wordt aan toegevoegd dat in het midden van vorig jaar 40 procent van de Duitse bedrijven innovatie-programma's hadden voorbereid of waren opgestart, terwijl 7 procent onzekerheid getuigde over innovatiestrategieën. Het jaar voordien had 48 procent innovatieplannen opgezet.

In de categorie voeding, drank en tabak werd vorig jaar 2,1 miljard euro geïnvesteerd in innovatie, maar dat zou dit jaar terugvallen tot 1,9 miljard euro. Bij mediabedrijven en aanverwante dienstverleners wordt een daling van 2 miljard euro naar 1,9 miljard euro in het vooruitzicht gesteld. In de reclamesector wordt een een stijging van 920 miljoen euro naar 980 miljoen euro verwacht. De telecomsector zou nagenoeg een status-quo op 10,4 miljard euro laten optekenen.

De grootste investeerders in innovatie zijn de chemiebedrijven en farmaceutica (14 miljard euro), elektriciteitsbedrijven (12,8 miljard euro) en autobouwers (33 miljard euro).

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home