Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, January 29, 2012

Sterk verband tussen sociale media en intenties kiezers

Er kan een sterke correlatie worden gevonden tussen de prestaties van politieke kandidaten in sociale media en de intentie van het publiek bij verkiezingen. Dat blijkt uit een analyse van het bureau Sociagility over de republikeinse voorverkiezingen in de Verenigde Staten in Iowa. Opgemerkt wordt dat de Amerikaanse president Barack Obama met 24,3 miljoen fans op Facebook veruit de meest populaire kandidaat voor de verkiezingen van november dit jaar blijft.

Uit de populariteit, de ontvankelijkheid bij het publiek, interactie, netwerkbereik en vertrouwen in de kandidaten over de verschillende mediakanalen leidt Sociagility af dat de campagnewebsite en het YouTube-kanaal van kandidaat Ron Paul het meest efficiƫnte bleek te zijn, samen met de profielen van Newt Gingrich op Twitter en Facebook. Paul liet volgens de onderzoekers de beste interactie, netwerkbereik en vertrouwen optekenen, terwijl de aanwezigheid van Gingrich in sociale media het hoogste niveau van ontvankelijkheid bij het publiek liet optekenen.

De onderzoekers merken op dat er bij Facebook niet alleen een sterke correlatie kon worden opgetekend tussen sociale media en de intentie van de kiezers in de staat Iowa, maar ook op nationaal vlak. "Iowa vormde dan ook de eerste daadwerkelijk sociale voorverkiezingen," merken de onderzoekers op. Waarnemers stellen dat het onderzoek van Sociagility duidelijk maakt dat politieke kandidaten er zorg moeten voor dragen een efficiƫnte sociale mediacampagne op te bouwen, net zoals dat geldt voor merken of producten.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home