Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, September 12, 2011

Google meest gewaardeerde merk op Japanse markt

Het Amerikaanse internetbedrijf Google geniet in Japan de meeste waardering bij zowel particulieren als bedrijfsleiders. Dat is de conclusie van een rapport van consulent Nikkei Research. Het is de tweede keer op rij dat Google de Japanse ranglijst aanvoert. Die waardering is volgens het rapport vooral gestoeld op bewondering voor innovaties zoals het populaire mobiele besturingssysteem Android van Google. Op de tweede plaats staat het Japanse elektronicabedrijf Panasonic, gevolgd door de Amerikaanse technologiegroep Microsoft.

Er wordt echter opgemerkt dat Google weliswaar door het Japanse zakenleven op de eerste plaats wordt gerangschikt, maar bij de consument slechts als negende eindigt. Dat bekent volgens Nikkei Research echter wel een verbetering tegenover vorig jaar en voldoende om in de eindrangschikking de eerste plaats te behouden. Panasonic steeg van een achtste naar een tweede plaats, dankzij de ontwikkeling van milieuvriendelijke producten. Diezelfde trend heeft volgens Nikkei Research ook Sharp en Toshiba een stijging tot respectievelijk een negende en dertiende plaats bezorgd.

Microsoft viel daarentegen terug van een tweede naar een derde plaats. "Het Amerikaanse bedrijf wordt door de bedrijfsleiders gewaardeerd wegens zijn aantrekkelijke producten voor de zakelijke sector, maar bij de consumenten wordt Microsoft op het gebied van originaliteit achter Google geplaatst," voert Nikkei Research aan. Canon stijgt in de rangschikking van de zesde naar de vierde plaats, vooral door de waardering in het bedrijfsleven voor de kwaliteit van zijn producten. Sony valt van een derde naar een vijfde positie terug, vooral door de diefstal van persoonlijke gegevens.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home