Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, June 06, 2011

Sociale media winnen snel aan populariteit bij kleine bedrijven

Sociale media hebben zich snel opgewerkt in de marketing-activiteiten van kleine en middelgrote bedrijven. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau Pitney Bowes. Daarbij wordt opgemerkt dat sociale media voor een aantal doelstellingen inmiddels nagenoeg de evenknie zijn geworden van email. Er wordt aan toegevoegd dat sociale media door kleine en middelgrote bedrijven vooral worden gekozen voor hun kostenefficiëntie (54 procent) en gebruiksvriendelijkheid (53 procent).

"Uit het onderzoek blijkt dat email op het gebied van kostenefficiëntie en gebruiksvriendelijkheid nog altijd hoger scoort dan sociale media, maar de voorsprong is inmiddels tot minder dan 10 procentpunten gedaald," aldus het magazine eMarketer. "Geen enkel ander marketing-format slaagt erin om email zo dicht te benaderen. Bovendien voelen de bedrijven zich met sociale media nagenoeg even comfortabel en vertrouwd als met email. Ook hier is de kloof met andere platformen opmerkelijk."

Er wordt echter wel opgemerkt dat sociale media op het gebied van bewezen efficiëntie ook direct mail en reclame moeten laten voorgaan. "De gunstige verhouding tussen waarde en kosten heeft sociale media op korte termijn echter bijzonder populair gemaakt bij de kleinere bedrijven," voert Pitney Bowes aan. Uit het onderzoek blijkt dat sociale media vaker worden ingezet dan direct mail, maar nog wel achterblijven op email en reclame.

Pitney Bowes wijst erop dat 20 procent van de respondenten het voorbije jaar voor de eerste keer sociale media in hun campagnes hebben ingeschakeld. Daarmee vormde het sociale platform het belangrijkste nieuwe kanaal waarop beroep werd gedaan.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home