Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, June 06, 2011

Amazon afgescheiden Brits marktleider in online retail

Het Amerikaanse concern Amazon is de meest populaire online retailer op de Britse markt. Dat is de conclusie van een rapport van de bureaus Verdict Research en Ipsos Mori. Daaruit blijkt dat Amazon een aandeel van 18,8 procent heeft op de Britse online retailmarkt. Op de tweede plaats staat de Amerikaanse veilingsite eBay met een marktaandeel van 7,6 procent. De Britse supermarktketen Tesco rondt de top drie af met een aandeel van 5,8 procent.

"Amazon dankt zijn leiderspositie in de Britse online retailtrafiek ongetwijfeld aan zijn dominantie bij kleine, discretionaire en frequent gekochte producten, zoals boeken, muziek, film, videogames en kledij," merkt Matt Piner, retailanalist bij Verdict Research, op tegenover het webmagazine Warc.com. De top tien van de Britse online retailers bestaat verder uit de keten Argos, entertainmentbedrijf Play.com, de supermarkten John Lewis en Asda, de modegroep Next, retailer Marks & Spencer en elektronica-specialist Currys.

Play.com is de enige exclusief online winkel in de top tien. "Daarentegen worden er zeven grote winkelketens opgemerkt," voert Warc.com nog aan. "Dat laat veronderstellen dat een belangrijke offline reputatie het vertrouwen van de consument ondersteunt." Er wordt aan toegevoegd dat de top tien samen meer dan de helft van alle trafiek op de Britse online retailmarkt vertegenwoordigt. Er wordt wel opgemerkt dat het internet een aantal kleinere retailers de kans biedt om op te tornen tegen grotere concurrenten, waarvoor ze offline niet de mogelijkheden hebben.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home