Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, June 06, 2011

India verwacht harde strijd op binnenlandse koffiemarkt

Koffieproducenten maken zich op voor een harde strijd op de Indiase koffiemarkt. Dat is de conclusie van een rapport van marktonderzoeker Knowledge@Wharton. Daarbij wordt opgemerkt dat er een belangrijke groei van de Indiase koffiemarkt wordt verwacht. Daarbij wordt vooral gekeken naar de jonge Indiase populatie. Op dit ogenblik is de helft van de Indiase populatie van 1,2 miljard mensen jonger dan vijfentwintig jaar. Tegen het midden van het decennium zal die bevolkingscategorie 55 procent van de totale populatie vertegenwoordigen.

"Op dit ogenblik is de jaarlijkse koffieconsumptie in India beperkt tot 85 gram per inwoner," voert Knowledge@Wharton aan. "In de Verenigde Staten bedraagt de gemiddelde consumptie 6 kilogram en ook in Japan wordt gemiddeld 4,6 kilogram koffie per inwoner verbruikt. Volgens een aantal ramingen telt India op dit ogenblik 1.500 koffiehuizen, waarvan twee derde de jongste vijf jaar werd geopend. Op dit ogenblik genereert de sector een omzet van 185 miljoen dollar, maar dat zou tegen het midden van het decennium stijgen tot een bedrag tussen 800 miljoen dollar en 900 miljoen dollar."

Verwacht wordt dat India tegen het midden van het decennium 5.000 koffiehuizen zal tellen. "Internationale ketens zoals Starbucks en Dunkin' Donuts zullen daarbij de strijd aangaan met lokale ketens," merkt Knowledge@Wharton nog op. Op dit ogenblik is Café Coffee Day marktleider met meer dan 1.100 vestigingen. De Indiase groep verwacht de volgende drie jaar nog eens 1.000 vestigingen te zullen openen. Ook Barista, de belangrijkste concurrent van Café Coffee Day en vier jaar geleden overgenomen door Lavazza wil zijn aantal vestigingen verdubbelen."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home