Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, June 06, 2011

Chinese tablet-producenten willen groter deel van markt

Op dit ogenblik bezet Apple een dominante positie op de Chinese tablet-markt, maar zal in de toekomst met een belangrijke concurrentie rekening moeten houden. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Analysys International. Volgens het onderzoek had de iPad van Apple tijdens de eerste drie maanden van dit jaar een aandeel van 78,3 procent op de Chinese tabletmarkt. Op de tweede plaats staat het Zuid-Koreaanse Samsung met een marktaandeel van 5,1 procent. Het Chinese ErenEben neemt met een belang van 4,5 procent de derde plaats in.

De onderzoekers zeggen echter te verwachten dat het aandeel van Apple tijdens het tweede kwartaal van dit jaar zal terugzakken tot 70 procent. Dat is volgens Analysys International het gevolg van de stijgende concurrentie van Chinese rivalen. "De Chinese computer-producenten proberen een steviger positie uit te bouwen door het overnemen van het marktaandeel dat door producenten van copycats werd ingenomen," merken de onderzoekers op tegenover de krant China Daily.

Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar werden in China volgens het rapport 1,04 miljoen tablets verkocht. Dat betekent een stijging met 32,5 procent tegenover het laatste kwartaal van vorig jaar. In totaal vorig jaar werden in China 4,5 miljoen tablets verkocht. Volgens 61 procent van de Chinese respondenten bieden tablets een zinvolle toepassing op professioneel vlak. Voor 50 procent bieden tablets een meerwaarde voor de entertainment-markt. Analysys International merkt op dat de tablet duidelijk twee compleet verschillende markten bedient.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home