Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, May 23, 2011

Dataservices zullen vooral op mobiele platformen steunen

De groeiende populariteit van mobiele telefonie en het groeiend aantal goedkopere smartphones betekent dat dataservices in de toekomst in de eerste plaats op een mobiel platform gebruikt zullen worden. Dat geldt vooral voor de opkomende markten. Dat is de conclusie van een rapport van het telecombedrijf Vodafone Group. Er wordt aan toegevoegd dat het uitbreiden van het bereik en de capaciteit van mobiele netwerken de meest efficiƫnte manier is om voor het grootste gedeelte van de bevolking van de opkomende markten betaalbare toegang tot het internet te garanderen.

"Het huidige beleid van grote investeringen in glasvezel-kabel is volgens het rapport niet houdbaar, rekening houden met de kosten van de uitbouw van dergelijke netwerken in landelijke gebieden," merkt het webmagazine Telecompaper.com op. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat in de Indiase staten Maharashtra, Karnataka en Rajasthan met vaste netwerken slechts in 3 procent van de regio's rendabele activiteiten kunnen worden opgezet. Met mobiele toepassingen zou dit rendabiliteit echter stijgen tot 98 procent van de regio's.

"Er moeten bovendien meer inspanningen geleverd worden om extra content en diensten uit te bouwen die door het publiek nuttig worden geacht," merkt Vodafone nog op. "Alleen op die manier kan de vraag naar dataservices en de bijkomende zakelijke mogelijkheden opgedreven worden en de nodige kritische massa bereiken om voldoende van schaalgrootte te kunnen profiteren." Vodafone merkt op dat in die groeimarkten ook vooral moet gezorgd worden dat het overgrote deel van de kosten voor toegankelijkheid niet op de schouders van de consument terecht komen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home