Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, April 04, 2011

Groeimarkt heeft voor dure aankoop vertrouwen in internationale merken (4/4)

Indonenische consumenten geven de voorkeur aan lokale merken wanneer ze massagoederen kopen, maar bij duurdere producten wordt de voorkeur gegeven aan buitenlandse alternatieven. Dat is de conclusie van een onderzoek van Campaign Asia en het bureau Nielsen. Uit het onderzoek blijkt dat Indonesische consumenten in negen van de tien gevallen spontaan als eerste een binnenlands merk vernoemen. Het mineraalwater Aqua van het Franse concern Danone vormde de uitzondering op die regel.

Aqua blijkt ook in het algemeen het meest bekende merk op de Indonesische markt te zijn. De top vijf wordt rond gemaakt door batterijen van ABC, het spijsverteringsmiddel Romag, chillisaus van ABC en de insectenverdelger Baygon. Boter van Blue Band en tandpasta Pepsodent delen de zesde plaats, gevolgd door het voedingsproduct Indomie, pleisers van Hansaplast en mobiele telefoons van Nokia. Bij de retailsector werden Carrefour en Hypermarket op een gedeelde eerste plaats gezet, terwijl de fastfood-sector werd aangevoerd door McDonald's en Kentucky Fright Chicken.

Er wordt nog aan toegevoegd dat Nokia bij de mobiele telefoons wordt gevolgd door Huawei, Song Ericsson, BlackBerry en Samsung. De autosector wordt gedomineerd door buitenlandse constructeurs, waarbij Toyota als lijstaanvoerder werd gevolgd door Honda, BMW, Daihatsu en Suzuki. Ook bij digitale camera's wordt de top vijf gevormd door Canon, Sony, Fujifilm, Samsung en LG Electronics. "Voor relatief dure aankopen blijkt de consument een groter vertrouwen te hebben in internationale merken," merken de onderzoekers op.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home