Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, April 04, 2011

Elke Chinees wil een Bill Gates worden (4/1)

Bedrijven worden in China geconfronteerd met diverse uitdagingen om in te spelen op unieke culturele, sociale en regelgevende eisen. Dat is de conclusie van een rapport van consulent Ernst & Young. Jeffrey Joerres, chief executive van het uitzendbureau Manpower, merkt daarbij op dat de houding van de Chinese consument sinds het midden van de jaren negentig gevoelig is veranderd. Destijds streefde die consument vooral naar de veiligheid van tewerkstelling, maar neigt nu meer naar ambitieuzere objectieven.

"Iedere Chinees wil een Bill Gates zijn," merkt Joerres op. "Net zoals de westerling wil ook de Chinese consument rijkdom, maar hij wil dat wel op een andere manier." Naarmate de economische groei de inzichten van de consument verandert, biedt deze evolutie volgens Joerres ook mogelijkheden voor bedrijven, op voorwaarde dat China niet wordt bekeken als een conventionele markt. China moet volgens hem worden benaderd als een grote klant.

De Chinese culturele waarden vereisen volgens Joerres dat er heel wat inspanningen worden geïnvesteerd om zakelijke banden te smeden. "Een handdruk volstaat in China niet," merkt hij op. "Er moet een veel hechtere relatie worden opgebouwd." Hij voegt er aan toe dat bedrijven in China heel goed moeten bestuderen in welk marktsegment ze actief zijn, aangezien de rijkdom extreem rijke en bijzonder arme demografieën heeft gecreëerd. Het is volgens hem onmogelijk zich in het midden van de markt te positioneren en te verwachten dat er grote successen zullen worden gerealiseerd.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home