Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, March 21, 2011

Verlaten online winkelkarretjes springplank voor mailcampagne

Verlaten online winkelkarretjes vormen een belangrijk probleem voor retailer, maar steeds meer wordt aan de hand van email-campagnes geprobeerd om een gedeelte van dat verlies te recupereren. Dat is de conclusie van een onderzoek van de E-Tailing Group. Daarbij wordt opgemerkt dat 20 procent van de online retailers een email stuurt naar bezoekers die hun online aankoopproces onderweg hebben afgebroken. Dat is een stijging met 6 procent tegenover vorig jaar.

"Uit een onderzoek van Forrester is gebleken dat één op zeven klanten een online winkelkarretje achterlaat vooraleer het aankoopproces is afgerond," aldus het webmagazine Bizreport.com. "Er zijn verschillende redenen voor dat fenomeen, maar het resulteert steeds in een verlies aan inkomsten. Het is voor de online retailer dan ook belangrijk om de interesse van de vertrokken klant opnieuw op te wekken. Het feit dat de bezoeker begonnen is met een aankoop, geeft immers aan dat de consument een behoefte had en in welke producten hij geïnteresseerd is."

Die informatie is volgens de onderzoekers een belangrijke springplank om een relevante email te versturen. "Indien deze follow-up op een geschikte manier gebeurt, wordt die door de consument ook niet als storend ervaren. De email moet dan echter wel als een duidelijk voordeel voor de consument worden naar voor gebracht, zodat hij niet het gevoel krijgt dat de retailer door de aankopen van zijn klanten zit te snuffelen."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home