Duurzaam beleid heeft impact op gedrag werknemers
Maatregelen van bedrijven om een duurzamer vervoersbeleid te hanteren, leidt in 80 procent van de ondernemingen tot een zichtbare gedragsverandering bij de medewerkers. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek door Twynstra Gudde Adviseurs en Managers. De onderzoekers merken echter op dat de men zich moet afvragen of deze maatregelen daadwerkelijk zullen bijdragen aan de verduurzaming van de organisatie. Slechts 46 procent van de respondenten verwacht dat de maatregelen echt zoden aan de dijk zet, wellicht omdat de ingrepen vaak heel beperkt blijven.
Uit het onderzoek blijkt dat 84 procent van de respondenten aangeeft dat er binnen hun organisatie een gericht beleid wordt gehanteerd op het gebied van duurzame mobiliteit of dat er op korte termijn een strategie terzake zal worden ontwikkeld. "De belangrijkste beweegreden om dit beleid te ontwikkelen is het imago van de organisatie," aldus het webmagazine managersonline.nl. "Kostenbesparing en het terugdringen van de uitstoot komen op een tweede plaats."
Dat vertaalt zich ook in de manier waarop bedrijven naar de overheid kijken. Slechts 17 procent van de bedrijven geeft aan dat de overheid een belangrijke speler is bij dit onderwerp en slechts 11 heeft duurzaam vervoersbeleid uitgestippeld om te kunnen voldoen aan wetgeving. Het beleid vertaalt zich vooral naar vervoersmiddelen. Twee op drie geeft aan dat de organisatie alternatieve vervoersmiddelen heeft aangeschaft. Het merendeel grijpt naar elektrische en hybride alternatieven, maar ook naar het openbaar vervoer en de fiets.
Als blijkt dat de medewerkers hun gedrag aanpassen, zal het bedrijf volgens de onderzoekers geneigd zijn om eerder en in meer maatregelen te investeren.
Uit het onderzoek blijkt dat 84 procent van de respondenten aangeeft dat er binnen hun organisatie een gericht beleid wordt gehanteerd op het gebied van duurzame mobiliteit of dat er op korte termijn een strategie terzake zal worden ontwikkeld. "De belangrijkste beweegreden om dit beleid te ontwikkelen is het imago van de organisatie," aldus het webmagazine managersonline.nl. "Kostenbesparing en het terugdringen van de uitstoot komen op een tweede plaats."
Dat vertaalt zich ook in de manier waarop bedrijven naar de overheid kijken. Slechts 17 procent van de bedrijven geeft aan dat de overheid een belangrijke speler is bij dit onderwerp en slechts 11 heeft duurzaam vervoersbeleid uitgestippeld om te kunnen voldoen aan wetgeving. Het beleid vertaalt zich vooral naar vervoersmiddelen. Twee op drie geeft aan dat de organisatie alternatieve vervoersmiddelen heeft aangeschaft. Het merendeel grijpt naar elektrische en hybride alternatieven, maar ook naar het openbaar vervoer en de fiets.
Als blijkt dat de medewerkers hun gedrag aanpassen, zal het bedrijf volgens de onderzoekers geneigd zijn om eerder en in meer maatregelen te investeren.
Labels: duurzaamheid, human resources
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home