Nieuwsoverzicht
De Nederlandse luchthaven Schiphol heeft het voorbije jaar 45,2 miljoen passagiers ontvangen. Dat is een stijging met 3,8 procent tegenover het jaar voordien. Dat heeft luchthavenexploitant Schiphol Group bekend gemaakt. Tijdens de eerste helft van dit jaar werd een groei met 1,1 procent opgetekend. Het absolute record van vier jaar geleden, toen 50,4 miljoen passagiers werden opgetekend, blijft echter overeind. Schiphol telde het voorbije jaar 386.319 vliegbewegingen. Het jaar voordien werden er 391.264 bewegingen opgetekend. Die discrepantie valt te verklaren door een hogere bezettingsgraad en het inzetten van grotere vliegtuigen. Jos Nijhuis, president-directeur van Schiphol, zei te verwachten dat het herstel zich dit jaar zal doorzetten. Hij gaf wel aan dat het record van vier jaar geleden ook nu niet zal worden doorbroken.
Het Duitse Luftfahrt-Bundesamt ontkent dat er met de Verenigde Staten wordt gewerkt aan een geheim spionageproject. Een Amerikaanse diplomatieke e-mail, die in de Noorse pers werd gepubliceerd, toont aan dat het Duitse luchtvaartagentschap en de Duitse Bundesnachrichtendienst (BND) steun zochten bij Amerikaanse bedrijven en overheid voor de ontwikkeling van het gesofistikeerde Hiros-satellietsysteem dat heel scherpe beelden van voorwerpen vanaf 50 centimeter kan doorsturen. Het systeem zou ook in de duisternis operationeel kunnen blijven. Er zou toenadering zijn gezocht tot de Verenigde Staten uit onvrede met de Duitse rol binnen het Europese defensiebedrijf Astrium, waarin Frankrijk een dominerende rol zou opeisen. Het Duitse ministerie van defensie was volgens de e-mails om politieke redenen meer geneigd om met de Fransen samen te werken in het project Musis, waarbij ook België, Griekenland, Italië en Spanje zijn betrokken.
Firefox, de internet-browser van Mozilla, is Europees marktleider geworden. Daarmee wordt Internet Explorer van Microsoft naar de tweede plaats verwezen. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Statcounter. Het Europees marktaandeel van Firefox bedroeg in december vorig jaar 38,1 procent, terwijl het aandeel van Internet Explorer zakte tot 37,5 procent. Op de derde plaats volgt Chrome van het Amerikaanse internetconcern Google, die zijn marktaandeel zag stijgen van 5,1 procent tot 14,6 procent. Gebruikers van het besturingssysteem Windows in de Europese Unie kunnen sinds maart vorig jaar kiezen met welke browser zij standaard op het internet willen surfen. De keuzemogelijkheid vloeide voort uit een schikking tussen Microsoft en de Europese Commissie. Wereldwijd zakte het marktaandeel van Internet Explorer in december tot 46,9 procent. Daar staat Firefox op een tweede plaats met 30,8 procent van de markt. Chrome volgt als derde met 14,9 procent.
In Hongarije is de persvrijheid opgeheven. Dat heeft de centrum-linkse Hongaarse krant Nepszabadsag op zijn voorpagina verklaard. In Hongarije is een nieuwe, omstreden mediawet in werking getreden, net op het moment dat het land voor het eerst zes maanden lang het Europese voorzitterschap op zich neemt. De nieuwe wet is ongezien in de Europese Unie. Media kunnen voortaan boetes van honderdduizenden euro oplopen voor onder meer de aantasting van het algemeen belang, de openbare orde en de moraal. In de nieuwe mediaraad zitten vooral leden van Fidesz, de partij van de Hongaarse premier Viktor Orban. De Hongaarse regering heeft inmiddels gereageerd op de kritiek. Daarbij wordt opgemerkt dat de critici de tekst van de nieuwe wet niet goed kennen. Benadrukt wordt dat de persvrijheid niet wordt geschonden. De Europese Commissie heeft echter gezegd te twijfelen of de Hongaarse wet wel strookt met de Europese regels.
De Indonesische luchtvaartmaatschappij Garuda Indonesia hoopt met zijn beursgang in Jakarta in februari van dit jaar een bedrag van 500 miljoen dollar op te kunnen halen. Met de extra financiële middelen wil de Indonesische maatschappij zijn vloot uitbreiden en het aantal bestemmingen verhogen.Garuda, dat volgend jaar lid wordt van de wereldwijde luchtvaartalliantie SkyTeam, behaalde twee jaar geleden een nettowinst van 100 miljoen dollar. Garuda vliegt sinds juni vorig jaar weer op de Nederlandse luchthaven Schiphol, nadat de maatschappij daar zes jaar was weggebleven. De Indonesische regering had eerder voorzien om Garuda in november vorig jaar naar de beurs te brengen, maar die plannen werden uitgesteld. Vermoed wordt dat Garuda het startsein zal geven voor een groter aantal beursintroducties in Indonesië, de belangrijkste economie van Zuid-Oost Azië.
Het Amerikaanse autoconcern General Motors heeft in China tijdens het voorbije jaar 2,35 miljoen wagens verkocht. Dat is een stijging met 28,8 procent tegenover het jaar voordien. General Motors maakt daarbij gewag van een nieuw record. Volgens General Motors hebben alle belangrijke merken en samenwerkingsverbanden van de groep het voorbije jaar in China hun verkooprecords gebroken. China is de jongste jaren steeds belangrijker geworden voor de Amerikaanse autosector. General Motors was in november de eerste buitenlandse autofabrikant die op één jaar tijd meer dan twee miljoen auto's in China, inmiddels de grootste automarkt van de wereld, verkocht. Het Amerikaanse concern heeft een aantal samenwerkingsverbanden in China, waaronder Shanghai General Motors. Dat is een joint venture met Shanghai Automotive (SAIC), de grootste autofabrikant van China.
De wereld heeft één van de grootste rampjaren uit de geschiedenis achter de rug. In totaal verloren het voorbije jaar 295.000 mensen het leven bij natuurrampen. De materiële kosten liepen op tot 130 miljard dollar. Dat blijkt uit cijfers van herverzekeraar Munich Re. Slechts 37 miljard dollar van die schade was gedekt door een verzekering. Het jaar voordien bedroeg de gedekte rampschade 22 miljard dollar. Het verschil tussen verzekerde en niet-verzekerde schade loopt vooral op als er een ramp gebeurt in een arm land zoals Haïti. Daar stierven één jaar geleden door een zware aardbeving 220.000 mensen. Munich Re telde vorig jaar in totaal 950 rampen. Daarvan had 90 procent een verband met het weer en het klimaat, zoals overstromingen en stormen. Naast de aardbeving in Haïti, werden de grootste rampen gevormd door aardbevingen in Chili en Centraal-China, de hittegolf in Rusland en de overstromingen in Pakistan.
De Brits-Nederlandse oliemaatschappij Shell heeft het voorbije voorjaar overwogen een bod uit te brengen op de Britse sectorgenoot British Petroleum, nadat die groep was getroffen door de ontploffing van een bron in de Golf van Mexico en de daaropvolgende olieramp. Dat hebben een aantal bronnen bij de Brits-Nederlandse maatschappij gezegd. Shell werd volgens de bronnen echter tegengehouden door de hoge schadeclaims waarmee British Petroleum werd geconfronteerd na de ramp en het feit dat het onduidelijk was hoe hoog de claims uiteindelijk zouden oplopen. Er wordt aan toegevoegd dat Shell nog steeds belangstelling zou hebben in British Petroleum, maar het wordt nu onwaarschijnlijk genoemd dat de Brits-Nederlandse onderneming als eerste een bod zou uitbrengen. Op dit ogenblik is British Petroleum ongeveer 89 miljard pond waard. Op het dieptepunt was dat slechts 55,6 miljard pond. Op zijn hoogtepunt had de maatschappij echter een waarde van 123,6 miljard pond.
Er is een biedstrijd op komst rond Scandinavian Airlines System (SAS). Dat heeft de Deense beurskrant Börsen gemeld. Daarbij wordt opgemerkt dat zowel Air France-KLM, Lufthansa als British Airways geïnteresseerd zijn in een mogelijke overname van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij. Scandinavian Airlines is op dit ogenblik voor de helft in handen van de Deense, Noorse en Zweedse overheden. De maatschappij heeft de voorbije drie jaar slechts één kwartaal winst gemaakt. Dat is vooral het gevolg van de zwakke concurrentiepositie van de Scandinavische luchtvaartgroep tegenover budget-bedrijven zoals Norwegian Air Shuttle, Ryanair en Air Berlin, terwijl men de lucratieve Aziatische bestemmingen overliet aan Finnair. Volgens een aantal bronnen zou het Duitse Lufthansa tijdens de eerste helft van dit jaar een overnamebod lanceren.
De splitsing van het technologieconcern Motorola in twee aparte ondernemingen is officieel geworden. De twee nieuwe bedrijven Motorola Mobility en Motorola Solutions staan onafhankelijk genoteerd op de New York Stock Exchange. Motorola Mobility richt zich op consumentenelektronica zoals telefoons en set-top-boxen voor televisies, terwijl Motorola Solutions professionele communicatiemiddelen ontwikkelt voor overheden en bedrijven. Reden voor de opsplitsing is het steeds breder wordende assortiment van Motorola. Oorspronkelijk produceerde het bedrijf telefoons, radio's en televisietoestellen, maar tegenwoordig maakt Motorola ook barcodescanners en modems. Het splitsingsproces werd drie jaar geleden opgezet. Bedoeling was de creatie van twee bedrijven met duidelijk afgelijnde doelgroepen. Motorola Mobility realiseerde het voorbije kwartaal een omzet van 1.4 miljard dollar. Motorola Solutions boekte een omzet van 1.9 miljard dollar.
Chipfabrikant Qualcomm is van plan 1 miljard dollar te investeren in een displayfabriek in Taiwan. De fabriek moet Mirasol-schermen gaan maken voor mobiele apparaten. De fabriek zou energiezuinige beeldschermen produceren voor smartphones en tablet-computers. De Mirasol-technologie die door Qualcomm werd ontwikkeld, vormt een alternatief voor elektronische inkt. Mirasol-schermen zijn reflectieve kleurenschermen die weinig energie gebruiken. Qualcomm heeft al twee jaar geleden prototypes van een tablet met een Mirasol-scherm voorgesteld. Daarna is het echter heel lang stil gebleven rond de technologie. De Mirasol-schermen zijn in elk geval sneller dan de e-ink schermen, zodat ook videobeelden getoond kunnen worden. De nieuwe fabriek van Qualcomm zal worden gebouwd in de stad Hsinchu in het noorden van Taiwan.
Fresenius Medical Care (FMC), de grootste dialysegroep van de wereld, heeft International Dialysis Centers (IDC) van de groep Euromedic International overgenomen. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 485 miljoen euro. Verwacht wordt dat de transactie in de eerste helft van dit jaar zal worden afgerond, na goedkeuring door de bevoegde mededingingsautoriteiten. Fresenius zegt te verwachten dat de overname de omzet met ongeveer 180 miljoen dollar per jaar zal doen toenemen. De overname moet de positie van Fresenius op de Oost-Europese markt versterken. International Dialysis behandelt op dit ogenblik meer 8.200 hemodialysepatiënten in Oost-Europa. Dat gebeurt in zeventig ziekenhuizen in negen landen. Fresenius biedt op dit ogenblik wereldwijd al nierdialyses aan voor meer dan 210.000 patiënten, waaronder 17.000 mensen in Oost-Europa. Euromedic doet zijn dialysecentra van de hand om te focussen op diagnostica en kankerbehandeling.
Toeristen die in Rome verblijven, zullen voortaan een belasting moeten betalen. Dat heeft Gianni Alemanno, de burgemeester van Rome, bekend gemaakt. De extra inkomsten moeten helpen om het budgettekort van de Italiaanse hoofdstad terug te schroeven. De taks zou maximaal 3 euro per dag bedragen. Jaarlijks bezoeken zowat 10 miljoen mensen de Italiaanse hoofdstad. Toeristen die in een luxehotel logeren, zullen 3 euro per nacht per persoon betalen. Bij een verblijf in een driesterrenhotel zal 2 euro per dag moeten worden betaald. Het stadsbestuur van Rome hoopt dat de maatregel winstgevend zal zijn, maar de hotelsector stelt zich sceptisch op. Daar wordt opgemerkt dat de toeristentaks veel te hoog is en mogelijk veel toeristen zal afschrikken. Naast de toeristenbelasting komt er voor bezoekers ook een verhoging van de toegangsprijzen voor musea en monumenten met 1 euro.
De nieuwe Braziliaanse presidente Dilma Rousseff heeft aangekondigd dat de Braziliaanse luchthavens zullen geprivatiseerd worden. Rousseff kondigde aan dat privébedrijven voortaan een belangrijke rol zullen spelen in de bouw en de uitbating van nieuwe luchthavens in Brazilië. De eerste privé-initiatieven zijn al een feit. De concessies voor de nieuwe terminals op de luchthavens van Guarulhos en Viracopos in São Paulo zijn toegekend aan privébedrijven. De beslissing van Rousseff is opmerkelijk. Tijdens haar verkiezingscampagne had Rousseff zich nog gekant tegen privatiseringen. Ook de linkervleugel van haar Arbeiderspartij is een tegenstander van privatiseringen. Rousseff heeft echter weinig keuze. Het overheidsagentschap Infraero, uitbater van de Braziliaanse luchthavens, is er de voorbije jaren immers niet in geslaagd in te spelen op de groeiende stroom passagiers en de capaciteit van de luchthavens op te trekken.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home