Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, October 26, 2010

BMW scoort met Rolls Royce op Indiase markt

De Duitse autoconstructeur BMW heeft tijdens de eerste acht maanden van dit jaar zijn verkoop in India met 43 procent opgedreven tegenover dezelfde periode vorig jaar, ondanks het feit dat de groep een relatieve laatkomer is op de Indiase markt. Andreas Schaaf, president van BMW India, merkt op dat India op het gebied van absolute volumes nog niet zo heel groot mag zijn, maar wereldwijd het sterkste groeipotentieel heeft. Schaaf voegt er aan toe dat de verkoop op de Indiase markt in de toekomst alle andere regio's achter zich zal laten. BMW besliste om Rolls Royce, het meest luxueuze merk van de Duitse groep, in India te lanceren. Dat is volgens Schaaf een absoluut succes gebleken.

Rolls Royce heeft tijdens de eerste negen maanden van dit jaar in India vijftig exemplaren verkocht. Dat is negen keer meer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Sinds Rolls Royce vijf jaar geleden zijn eerste dealership opende in India, verkocht het merk in totaal honderd exemplaren. Er wordt aan toegevoegd dat het succes in belangrijke mate te wijten is aan de lancering van het Ghost-model, dat minder duur is dan de Phantom. Daarbij wordt opgemerkt dat er vier keer meer exemplaren van de Ghost worden verkocht dan van de Phantom. Daarnaast is er echter de groeiende groep Indiase miljonairs. Op dit ogenblik zijn er 127.000 Indiƫrs met een bestedingsvermogen van meer dan 1 miljoen dollar. Dat is een stijging met 51 procent tegenover vorig jaar.

"Onze activiteiten zijn sterk verbonden met de verdeling van de wereldwijde rijkdom," aldus een woordvoerder van Rolls Royce. "Er wordt bekeken hoeveel rijke inwoners een bepaald land telt en daarop wordt actie ondernomen." Rolls Royce heeft inmiddels dealers in Mumbai en Delhi. Tijdens de eerste negen maanden van dit jaar kende de verkoop van luxewagens in India een toename met 60 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Lagere Indiase bevolkingsgroepen tonen een bijzondere interesse voor compacte wagens, waarin BMW actief is met dochtermerk Mini. Andreas Schaaf stelt echter dat de Indiase markt nog niet rijk is voor een luxe-compactmodel zoals de Mini.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home