Consumptiesector doet te weinig aan innovatie
De sector van consumptiesector doet onvoldoende inspanningen op het gebied van innovatie. Dat zegt Pat Conroy, vice-voorzitter van het adviesbureau Deloitte. Volgens een aantal analisten heeft de consumptiesector op het gebied van innovatie inmiddels een belangrijke achterstand opgelopen op de technologiesector. Die beseft volgens hen wel dat innovatie een belangrijke factor is om een leidende rol te kunnen blijven vertolken. Conroy merkt daarbij op dat slechts vier op de tien bedrijven uit de consumptiesector op dit ogenblik meer in product-onderzoek investeert dan tien jaar geleden. Hij voegt er aan toe dat de sector de voorbije jaren vooral gewerkt heeft aan product-extenties in plaats van zich toe te leggen op daadwerkelijk innovatieve producten.
Stef Gans, chief executive van het adviesbureau EffectiveBrands merkt op dat de elektronica-sector op dit ogenblik de rol hebben overgenomen die de consumptiegoederen tijdens de jaren zestig vervulden. "Toen zorgde de consumptiesector voor de grote doorbraken in het dagelijkse leven," wordt er opgemerkt. "Hun producten boden status en comfort en stelden het publiek - vooral vrouwen - in staat om een betekenisvoller leven te leiden. Die rol is nu echter grotendeels door de technologie-sector overgenomen." Onlangs merkte ook Sanford Bernstein op dat de consumptiegoederen op dit ogenblik in een situatie verzeild zijn geraakt waar de farmasector zich enkele jaren geleden bevond.
Bernstein merkt daarbij op dat de farmabedrijven enkele jaren geleden door het vervallen van patenten marktaandeel begonnen te verliezen aan de generische sector. Op die manier verliezen de merken van consumptiegoederen volgens Bernstein aandeel aan de huismerken. De omzet van de huismerken is volgens Bernstein sinds het begin van deze eeuw twee keer zo snel gestegen dan de verkopen van de nationale merken. Daarbij wordt ook gewezen op het verdwijnen van het kwaliteitsverschil tussen beide sectoren. Bernstein stelde daarbij vast dat 77 procent van de consumenten minstens even tevreden zijn met de kwaliteit van de huismerken dan van de nationale merken.
Stef Gans, chief executive van het adviesbureau EffectiveBrands merkt op dat de elektronica-sector op dit ogenblik de rol hebben overgenomen die de consumptiegoederen tijdens de jaren zestig vervulden. "Toen zorgde de consumptiesector voor de grote doorbraken in het dagelijkse leven," wordt er opgemerkt. "Hun producten boden status en comfort en stelden het publiek - vooral vrouwen - in staat om een betekenisvoller leven te leiden. Die rol is nu echter grotendeels door de technologie-sector overgenomen." Onlangs merkte ook Sanford Bernstein op dat de consumptiegoederen op dit ogenblik in een situatie verzeild zijn geraakt waar de farmasector zich enkele jaren geleden bevond.
Bernstein merkt daarbij op dat de farmabedrijven enkele jaren geleden door het vervallen van patenten marktaandeel begonnen te verliezen aan de generische sector. Op die manier verliezen de merken van consumptiegoederen volgens Bernstein aandeel aan de huismerken. De omzet van de huismerken is volgens Bernstein sinds het begin van deze eeuw twee keer zo snel gestegen dan de verkopen van de nationale merken. Daarbij wordt ook gewezen op het verdwijnen van het kwaliteitsverschil tussen beide sectoren. Bernstein stelde daarbij vast dat 77 procent van de consumenten minstens even tevreden zijn met de kwaliteit van de huismerken dan van de nationale merken.
Labels: consumptie, innovatie
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home