Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, July 17, 2010

Toename thuisconsumptie alcohol begint af te remmen

De Amerikaanse consument geeft er meer de voorkeur aan om alcohol thuis te verbruiken in plaats van in de horeca-sector. Maar toch is ook de omzet van het thuisverbruik slechts in beperkte mate gestegen, hoewel in de horeca een terugval met 5 procent werd opgetekend. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Mintel. Daarbij wordt opgemerkt dat 90 procent van de alcohol-consumenten aangeeft thuis alcoholische dranken te drinken, tegenover 77 procent in horeca-gelegenheden. Bovendien worden thuis gemiddeld tien alcoholische dranken per maand verbruikt, terwijl dat in de horeca-sector beperkt blijft tot minder dan zes consumpties. De tragere groei in de thuisconsumptie wordt geweten aan een algemene daling in het alcoholverbruik, maar ook aan het overschakelen naar goedkopere merken.


De onderzoekers stellen dat de omzet van het thuisverbruik de voorbije zes jaar met 21 procent is toegenomen, maar die toename is het voorbije jaar tot 1,2 procent teruggevallen. De omzet van het thuisverbruik bereikt in de Verenigde Staten nu een hoogte van 79,5 miljard dollar. De verkoop in de horeca daalde het voorbije jaar met 4,6 procent tot 49,5 miljard dollar. Er wordt opgemerkt dat de helft van de respondenten aangeeft thuis minder alcohol te drinken dan vorig jaar. Bovendien zegt 28 procent overgeschakeld te zijn naar goedkopere merken. Garima Goel-Lal, hoofdanalist bij Mintel, stelt dat het thuisverbruik nog altijd een levendige markt vertegenwoordigt in bijzonder gevoelige omstandigheden, maar toch lijkt de consument een aantal discretionaire uitgaven, zoals alcohol, te laten vallen om zijn budget te sparen.


De heroplevende economie zal volgens Mintel dit jaar voor een bescheiden groei van 3 procent in het thuisverbruik zorgen. Bier vertegenwoordigt in die sector het grootste gedeelte van de omzet (48 procent), maar wijn vormt de meest populaire drank bij het thuisverbruik. Daarbij geeft 67 procent van de respondenten aan thuis wijn te drinken, gevolgd door sterke dranken (57 procent) en bier (53 procent). Het wijnverbruik op het thuisfront wordt volgens Mintel gestimuleerd door innovatieve verpakkingen en de introductie van bescheiden merken. Daarnaast is er ook het gecombineerde aanbod van voeding en wijn. Al die elementen zijn volgens Mintel ontwikkeld om de lucratieve markt van de jonge volwassenen aan te spreken. Er wordt nog aan toegevoegd dat twee op drie Amerikanen van zichzelf vindt een relatief goede kennis over alcoholische dranken te hebben.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home