Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, July 17, 2010

Gannett ziet verliezen aan krantenreclame verder teruglopen

Gannett Company, de grootste krantenuitgever van de Verenigde Staten heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 195,5 miljoen dollar, tegenover 70,5 miljoen dollar tijdens dezelfde periode vorig jaar. De omzet van Gannett daalde echter met 2 procent tot 1,37 miljard dollar. Dat is weliswaar de kleinste omzetdaling in drie jaar, maar waarnemers hadden gehoopt dat minstens de cijfers van vorig jaar zouden worden geëvenaard. Gannett, eigenaar van onder meer USA Today en meer dan tachtig andere kranten, wordt beschouwd als een maatstaf voor de gezondheid van de Amerikaanse krantensector. De winstgroei van het voorbije kwartaal was te danken aan kostenbesparingen, belastingvoordelen, een heropleving van de reclame-inkomsten van zijn drieëntwintig televisiestations en de verkoop van een Hawaïaanse krant en een bestandenbedrijf in Michigan.


"Gannett komt opnieuw dichter bij het einde van een crisis in de krantenreclame, maar het concern heeft nog niet voldoende vertrouwen om te voorspellen wanneer het gros van zijn activiteiten opnieuw een groei zal beginnen te vertonen," merkt het persbureau Associated Press op. "De inkomsten uit reclame daalden tijdens het tweede kwartaal met 6 procent tot 692 miljoen dollar. Daarmee slaagt het mediaconcern er wel in om het verlies van zijn reclame-inkomsten voor het vijfde kwartaal op rij af te remmen. Gannett had eerder echter vooropgesteld dat de terugval in de reclame-inkomsten tot 2 procent of 3 procent beperkt zou blijven. Toch toonde Gracia Martore, chief operating officer van Gannett, zich tevreden over de resultaten van het voorbije kwartaal."


Craig Dubow, chief executive van Gannett, stelde weinig voorspellingen te kunnen doen over de rest van het jaar, aangezien de situatie van de Amerikaanse economie onzeker blijft. "Net zoals andere krantenuitgevers heeft Gannett extra reclame-inkomsten nodig om verdere besparingen te vermijden," aldus nog Associated Press. "De televisie-divisie realiseert opnieuw extra inkomsten, maar de printreclame is verantwoordelijk voor nagenoeg de helft van de totale inkomsten van het concern. Maar ook wanneer de printreclame opnieuw zal heropleven, zullen de inkomsten nog ver beneden de piekperiode van vier jaar geleden liggen. Vier jaar geleden noteerde de krantendivisie van Gannett tijdens het tweede kwartaal 1,38 miljard dollar inkomsten. Dat is bijna het dubbele van het voorbije kwartaal."

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home