Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, January 28, 2006

Man in de straat meest betrouwbaar

De man in de straat wordt door het publiek beschouwd als de meest betrouwbare informatiebron. Dat blijkt uit de recentste Trust Barometer van Edelman. Eerdere onderzoeken hadden academische experts en dokters nog op de eerste plaats gezet.

Het vertrouwen in de gewone man is in Europa toegenomen van 33 procent in 2003 tot 56 procent vorig jaar. In de Verenigde Staten werd er zelfs een stijging genoteerd van 20 procent naar 68 procent. Ook wordt de gewone werknemer overal als geloofwaardiger bestempeld als bedrijfsleiders. Alleen Aziƫ vormt daarop een uitzondering.

Het vertrouwen in een bedrijf hangt vooral af van het land van herkomst, de industriele activiteit en het gedrag en communicatiebeleid van een bedrijf. Wereldwijd wordt Microsoft beschouwd als meest betrouwbare organisatie, gevolgd door locale bedrijven. Dat zijn onder meer Siemens (Duitsland), Samsung (Zuid-Korea) en Toyota (Japan).

Op mediagebied wordt het internet veel prominenter genoemd als belangrijkste bron van informatie, terwijl de rol van de televisie afneemt. Zo haalt 29 procent zijn informatie van de televisie, maar het internet stijgt tot 19 procent. Ook rapporten van analisten worden ook als een betrouwbare informatiebron beschouwd, evenals artikelen in bedrijfsbladen, vrienden en familie.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home