Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, January 28, 2006

Bono lanceert Product Red

Rockster Bono heeft een nieuw globaal merk, Product Red, gelanceerd. Een aandeel van de winsten die daarbij gemaakt worden, zullen geïnvesteerd worden in de strijd tegen aids en andere ziektes in Afrika. American Express, Gap, Converse en Giorgio Armani willen een aantal producten leveren - zoals t-shirts, schoenen, zonnebrillen en kredietkaarten - om onder het nieuwe merk op de markt te brengen.

Bono benadrukte bij de lancering dat Product Red een commercieel project is en geen liefdadigheid. Het initiatief moet volgens de U2-frontman steunen op de merkervaring en de commerciële kracht van de zakelijke partners. Hij voegde er aan toe dat honderden bedrijven Red-producten op de markt zouden kunnen brengen. De betrokken bedrijven hopen hun klantenbestand te kunnen uitbreiden en tegelijkertijd een bijdrage te leveren aan de maatschappij.

Product Red werd gelanceerd in de marge van het World Economic Forum in het Zwitserse Davos. Maar Bono waarschuwde dat de wereld de strijd tegen aids dreigt te verliezen. Geraamd wordt immers dat elke dag 6.500 Afrikanen sterven aan de ziekte, terwijl tegelijkertijd 9.000 andere worden geïnfecteerd. Project Red wil samenwerken met The Global Fund to Fight Aids, Tuberculosis and Malaria (FATM). Dat heeft tot nu toe 4,7 miljard dollar verzameld, maar amper 5 miljoen dollar zou daarbij afkomstig zijn van zakelijke sponsors.

Indien Product Red een succes wordt, kan het FATM rekenen op een belangrijke en onophoudelijke inkomstenbron. American Express wil één procent van de betalingen die met de (Britse) Red Amex-kaart gebeuren, naar het initiatief laten afvloeien. Kledijketen Gap wil een reeks t-shirts van Afrikaanse makelij in de Amerikaanse en Britse winkels krijgen.

Converse, dochter van Nike, wil een exclusieve schoen op de markt brengen, terwijl Giorgio Armani start met een eigen zonnebril-ontwerp, maar ook denkt aan kledij, parfum en juwelen. Gemiddeld zouden de Red-partners beloofd hebben ongeveer veertig procent van hun winsten naar het FATM te laten afvloeien. De bedrijven in kwestie tekenden een contract van vijf jaar.

John Hayes, marketing-directeur bij American Express, noemde Product Red de juiste keuze. "Traditionele liefdadigheidsmodellen kunnen dit probleem niet oplossen," merkte hij op. "Dit is een geëngageerde zakelijkheid die zowel de aandeelhouders als de wereldgemeenschap ten goede zal komen. Bono zelf benadrukte dat hij niet door de betrokken bedrijven gebruikt werd om hun imago op te poetsen.

1 Comments:

  • At 4:51 PM , Blogger MAROANNA said...

    GOED EN LIEF INITIATIEF!!!
    LIEFS XXX MARO
    http://maroanna.hyves.nl/

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home