Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, November 27, 2005

Wie kijkt er nog naar krantenannonces?

De generatie onder de dertig jaar werpt geen blik meer op de annonces in de kranten. Dat vertelt mediamagnaat Rupert Murdoch in een interview met het Britse vakblad Press Gazzette. Hij voorspelt daarbij een sombere toekomst voor de kranten, die volgens hem niet in staat zijn zich aan te passen aan de realiteit van het internet.

Murdoch, eigenaar van belangrijke kranten in Engeland, de Verenigde Staten en Australië, merkt wel op dat de traditionele pers en het internet nog vele jaren naast elkaar zullen bestaan. "Er zal altijd plaats zijn voor goede journalistiek en voor goed reportagewerk," meent hij.


Het probleem is volgens hem echter dat de kranten alle mogelijke besparingen hebben gedaan, maar desondanks grotendeels afhankelijk blijven van de reclame. "Maar ook die inkomsten staan nu duidelijk onder druk," geeft hij toe. "Dat is trouwens niet alleen in de Verenigde Staten het geval."

Daarbij wijst hij erop dat vooral voor de kleine annonces de krantensector minder voor de hand liggend is geworden. "Ik ken niemand onder de dertig jaar die in de kranten nog naar de annonces kijkt," voert hij aan.

Maar ook de speciale verkoopsacties die nu door de meeste kranten worden opgezet, bieden volgens hem op termijn weinig soelaas. "Het weggeven van dvd's en dergelijke is een bijzonder dure aangelegenheid," meent hij. "Zij zorgen op één dag misschien wel voor een piekverkoop, maar hebben op lange termijn geen enkele impact."

Murdoch stelt dat het internet in zijn mediabedrijven een absolute topprioriteit vormt. Hij investeerde dan ook al 1,5 miljoen dollar in websites. "Dat is geen paniekreacties, maar een weloverwogen strategie," waarschuwt hij. "Wanneer men het aantal online bezoekers bekijkt, zijn wij de derde grootste van de Verenigde Staten."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home