Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, November 27, 2005

Fairtrade wordt modebewust


Na de voedingsindustrie heeft nu ook de Britse modesector fair trade ontdekt. De Fairtrade Foundation is met verscheidene verkopers gesprekken begonnen om producten uit de fair trade sector in hun collectie op te nemen. Minstens tien retailers zouden al toegezegd hebben.

Volgens de Fairtrade Foundation zou katoen binnenkort het succes van de ethische handel in koffie en thee kunnen evenaren. Dit optimisme is volgens de Britse krant The Independent geïnspireerd door het feit dat een aantal retailers snel op de vraag van de organisatie zijn ingegaan.

De modecollectie van de Fairtrade Foundation werd enkele dagen geleden in Groot-Brittannië gelanceerd. Het gaat daarbij om t-shirts, jeans en katoenen kledij. De producten zijn afkomstig van kleine boeren uit India, Peru, Mali en Senegal.

De betrokken producenten moeten beantwoorden aan strikte werk- en milieuvoorwaarden, maar krijgen in ruil een gegarandeerde basisprijs, plus een extra om te investeren in ontwikkelingsprojecten. Harriet Lamb, directeur van de Fairtrade Foundation, stelde er alle vertrouwen te hebben dat er grote vraag zou zijn naar deze producten.

Ervaring heeft de Fairtrade Foundation geleerd dat de consument bereid is om een beetje meer te betalen indien hij weet dat landbouwers daardoor hun kinderen naar school kunnen sturen, zuiver drinkwater hebben en toegang kunnen hebben tot gezondheidszorg.

In totaal zijn wereldwijd honderd miljoen gezinnen betrokken bij de katoenproductie. Het nieuwe project van de Fairtrade Foundation wordt gesteund door Oxfam, dat aanstuurt op een stopzetting van de Amerikaanse en Europese katoensubsidies. Die brengen volgens de organisatie de markt uit evenwicht.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home