Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, November 27, 2005

Jukebox nu echt dood en begraven?

De jukebox is al geregeld dood verklaard, maar toch heeft hij de technologische evoluties decennia overleefd. Maar nu is er een nieuwe bedreiging en ook nu weer wordt hij, samen met de disc-jockey, klinisch dood verklaard. De schuldige daarvan is volgens een aantal specialisten de iPod.



In de Verenigde Staten wordt het volgens het persbureau Associated Press steeds meer de gewoonte dat jonge cafébezoekers hun eigen iPods en andere draagbare muziekspelers meebrengen en die muziek, indien het door de eigenaar wordt toegestaan, aan de rest van het cliënteel laten horen.

"Iedereen wil graag een disc-jockey zijn," vertelde een uitbater uit Chicago aan het persbureau. "Met een iPod is dat perfect mogelijk." De trend is stilaan de Verenigde Staten aan het veroveren en maakt volgens Associated Press duidelijk hoe draagbare muziek steeds belangrijker wordt en het ook steeds gemakkelijker is om die muziek met anderen te delen.

Op die trend hebben een aantal bedrijven al ingespeeld met nieuwe toepassingen. Zo brengt Numark Industries een mix-apparaat op de markt dat toelaat om de muziek van de ene iPod in die van de andere te laten overvloeien. "Opmerkelijk is dat niet de professionele disc-jockeys de belangrijkste doelgroep hoeft te zijn," stipt het persbureau aan.

Professionele disc-jockeys stellen dat ze wachten op technologie die hen toe zou laten hetzelfde te doen op één draagbare muziekspeler als op het creatieve mixen en scratchen met de vinyl albums. "Dat gebeurt weliswaar al met laptops en andere appartuur, maar het publiek wil vandaag dat die toestellen draagbaar en zo licht mogelijk zijn," meent Associated Press nog.

In bepaalde Amerikaanse café's worden al mp3j-avonden georganiseerd, waar amateurs zelf vijftien minuten lang hun muziekkeuze naar voor kunnen brengen. Dat leidt uiteraard tot verschillende stijlen en vervolgens ook tot een verschillende sfeer. Maar ook hier geniet degene met de nieuwste songs de meest populariteit en achting.

Voor analisten is het niet vreemd dat het publiek steeds meer muziek in het openbaar met elkaar begint uit te wisselen. "Het gebeurde ook al met nieuwe plaatjes, cassettes of cd's," benadrukte Susan Barnes, assistent-directeur van het Lab for Social Computing van het Amerikaanse Rochester Institute of Technology.

Critici van de nieuwe trends hebben herhaaldelijk gesteld dat de nieuwe technologieën met hoofdtelefoons muziekliefhebbers ertoe brengt om de rest van de wereld buiten te sluiten. "Maar het fenomeen van de iPod toont juist aan dat technologie mensen aanmoedigt om sociale contacten te leggen," benadrukte Barnes.

John von Seggern, een laptop-dj uit Los Angelas, ziet het nieuwe fenomeen als een onderdeel van een globale beweging naar decentralisatie van de controle over vele vormen van media, gaande van podcasting en blogging tot muzikanten die hun muziek rechtstreeks via het internet laten downloaden.

Von Seggern, die het boek 'Laptop Music Power: The Comprehensive Guide' schreef, merkt op dat deze nieuwe trend bovendien nieuwe activiteiten creëert, ook voor disc-jockeys. "Het wordt steeds meer de kunst om uit het aanbod te selecteren wat goed is," benadrukte hij. "Een groot gedeelte is immers helemaal niet goed. Die selecties moetendoor iemand gedaan worden."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home