Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, July 25, 2005

Spammers krijgen koekje van eigen deeg

Niemand ontsnapt aan spam, maar een Israëlisch technologie-bedrijf heeft een systeem ontwikkeld waarmee websites van spammers bestookt kunnen worden met klachten van de duizenden slachtoffers. Op die manier hoopt men de spammers met hun eigen wapens te bestrijden. Maar er is ook kritiek op de strategie van het Israëlisch bedrijf.

"Het Israelisch bedrijf Blue Security geeft het slachtoffer de kans om de spammer duidelijk te laten weten wat er van zijn praktijk gedacht wordt," stipt de Britse omroep BBC aan. "Daardoor kan men de spammer een koekje van eigen deeg bezorgen en hem bedelven onder massa's klachten." Het systeem bestaat er in om bestelformulieren op spam websites in te vullen met klachten over de producten waarvoor in de junkmail reclame is gemaakt.

"Vier of vijf jaar geleden was het internet nog een vriendelijke, vredige omgeving," vertelde Eran Reshef, oprichter van Blue Security, aan de Britse omroep. "Maar een bende spammers besloot om geld te gaan verdienen, zonder er zich om te bekommeren dat die vrede omgeving wel eens voor iedereen bedorven zou kunnen worden."

Reshef stelt dat de passieve anti-spamtechnieken van de voorbije vier of vijf jaar duidelijk niet gewerkt hebben. Daarom heeft Blue Security nu een Do-No-Intrude register geopend. Wie daarop inschrijft kan boodschappen laten zenden naar drie adressen. Bovendien creëert Blue Security ook valse mail-adressen, om spammers te verleiden nog meer e-mails te versturen.

Elke junkmail die naar deze echte en valse adressen wordt verstuurd, wordt door Blue Security geanaliseerd om uit te zoeken op welke websites de geadverteerde goederen of diensten aangeboden worden. Vervolgens worden besteldformulieren op die websites volgestopt met klachten over de spam.

Blue Security hoopt dat de massa klachten de websites zal doen vastlopen. "We willen de job van de spammers bovendien duurder en tijdrovender maken," aldus Reshef. "Maar daarvoor moet men enkele honderdduizenden deelnemers hebben." In de eerste dagen bleken alvast verscheidene duizenden internauten ingeschreven te hebben. Reshef benadrukte dat Blue Security alle mogelijke inspanningen doet om ervoor de zorgen dat de klachten alleen bij spammers terecht komen. "We willen geen onschuldigen in problemen brengen," voegde hij daar aan toe.

Blue Security heeft inmiddels echter het verwijt gekregen aan vigilantisme te doen en aanvallen te lanceren die de bedoeling hebben om websites onbereikbaar te maken. "Spam websites worden echter vooraf gewaarschuwd," verweerde Reshef zich. "Wij benaderen het probleem vanuit het consumenten-protest, waarbij een klant alle recht heeft om een klachtenbrief
te schrijven." De Coalition Against Unsolicited Commercial E-mail benadrukt echter dat vrijwillige aanvallen tegen websites illegaal zijn.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home