Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, July 25, 2005

Meer vrouwen in de showroom

De auto- en motorindustrie is nog altijd een mannelijke aangelegenheid, waarbij vrouwelijke klanten heel dikwijls discriminerend behandeld worden. Dat kost de producenten echter handenvol geld en er wordt dan ook steeds meer gehamerd op vrouwvriendelijker benaderingen.

"Motorproducenten hebben eindelijk beseft dat ze meer vrouwelijk personeel moeten inschakelen indien ze ook een deel willen inrijven van de grote vrouwelijke markt," schrijft de Britse krant The Telegraph. "Zo heeft Honda aangekondigd dat het voortaan in elk van zijn 200 Britse verkoopspunten minstens één vrouwelijke verkoper wil hebben."

Op dit ogenblik heeft Honda in Groot-Brittannië 90 vrouwelijke verkopers, maar een woordvoerder van de Japanse constructeur benadrukte dat het bedrijf op dit ogenblik gericht aan het aanwerven is. "Het is belangrijk om vrouwelijke klanten met het nodige respect te benaderen in plaats van met onnozele of neerbuigende opmerkingen," stelde hij.

De woordvoerder voegde er aan toe dat ook Honda zich daar in het verleden schuldig aan heeft gemaakt. "Dat heeft het bedrijf heel wat inkomsten gekost," voegde hij daar aan toe. Verder stelde hij dat vrouwelijke verkopers eerlijker, realistischer en minder flamboyant optreden dan hun mannelijke collega's.

Honda haalt daarbij het voorbeeld aan van een advocate en een zakenvrouw die geïnteresseerd een showroom binnen stapten. "Ze hadden de financiële middelen en waren van plan om een aankoop te doen," aldus de woordvoerder. "Maar ze werden benaderd met stomme vragen. Onze verkopers polsten bijvoorbeeld wat hun echtgenoot ervan dacht. Mannelijk chauvinisme komt gemakkelijk aan de oppervlakte drijven. Het resultaat was dat de vrouwen in kwestie weer vertrokken zonder een motor gekocht te hebben."

Groot-Brittannië telt 14,4 miljoen vrouwelijke bestuurders, tegenover 17,7 miljoen mannelijke chauffeurs. Maar met een aangroei van ongeveer 300.000 eenheden per jaar, zijn de vrouwelijke bestuurders aan een snelle inhaalbeweging bezig. Dertig jaar geleden vormden zij amper één derde van de rijdende Britten.

Niet alleen Honda probeert het sexisme uit de auto- en motoren-wereld te helpen. Zo heeft Ford een vrouwelijk pannel, dat onder meer bij dealers anoniem uittest hoe verkopers reageren op vrouwelijke prospects.

"Onze eerste ervaringen waren rampzalig," aldus pannel-verantwoordelijke Angela Savage. "Maar er is beweging in gekomen. In het begin van de jaren negentig besefte niemand hoeveel invloed vrouwen hadden bij de aankoop van de gezinswagen of hoeveel koopkracht onafhankelijke vrouwen hadden. Vandaag is er op dat gebied veel vooruitgang geboekt."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home