Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, July 25, 2005

Armstrong nog lang niet op rust

Zevenvoudig Tourwinnaar Lance Armstrong mag dan gisteren in Parijs wel definitief de racefiets aan de haak gehangen te hebben, maar van een pensioen is nog lang geen sprake. Insiders voorspellen dat zijn commerciële rijk nog vele jaren zal duren. Zijn waarde draagt immers veel verder dan de loutere sport.
"Men mag niet vergeten dat Armstrong met sponsor Discovery Communications nog een verbintenis heeft voor tenminste twee jaar," aldus CNN. "Daarbij heeft de Tourwinnaar en gewezen wereldkampioen zich verbonden om geregeld op te treden in programma's op Discovery Channel en andere zenders van het mediabedrijf, zoals onder meer Travel Channel."

Volgens Dan Osipow, woordvoerder van het Armstrong-team, zou het best kunnen dat de renner na het afsluiten van zijn carrière voor de sponsor nog veel belangrijker wordt dan als actief atleet. "Daarbij mag men niet vergeten dat Armstrong een bijzonder inspirerend persoonlijk verhaal te vertellen heeft," aldus nog CNN. "Hij slaagde er immers kanker te overwinnen vooraleer hij aan zijn ongelooflijke Tour-carrière begon."

Bovendien zal ook de dominantie van Armstrong in een fysiek veeleisende sport volgens CNN nog jaren blijven nazinderen, naast het feit dat hij op het absolute hoogtepunt een einde heeft gemaakt aan zijn carrière. "Hij zal een grote invloed blijven hebben, want hij spreekt een brede waaier van heel verschillende mensen aan," meent Jeff Chown, woordvoerder van The Marketing Arm. "Hij overwon kanker, hij is een echt kampioen en voor heel wat Amerikanen is hij ook een patriot, want hij vertegenwoordigt de Verenigde Staten in het buitenland."

Chown voegt er aan toe dat een mislukking in zijn laatste Ronde van Frankrijk wellicht weinig schade had kunnen toebrengen aan de commerciële waarde van de gewezen sportman, maar die zevende zege heeft Armstrong volgens hem op marketing-vlak wellicht nagenoeg onsterfelijk gemaakt. "Een sponsor wil dat het publiek aan de atleet blijft denken als een overwinnaar," stipt Chown nog aan.

Volgens Sports Illustrated heeft Lance Armstrong bij Discovery en andere sponsors een jaarlijks commercieel inkomen van 17,5 miljoen dollar. Daarmee stond hij op nummer acht bij de actieve Amerikaanse atleten. Het zal volgens Chown vele jaren duren vooraleer dat inkomen onder de 10 miljoen dollar zal zakken. "Bij basketter Michael Jordan is dat veel sneller gegaan," voegt hij er aan toe. "Lance is uniek en zijn verhaal zal hem nog vele jaren relevant houden."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home