Eindelijk opnieuw groei voor Amerikaanse homevideo-markt
In de Verenigde Staten hebben de bestedingen aan homevideo tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 3,9 miljard dollar. Dat betekent een stijging met bijna 5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van de Amerikaanse sectororganisatie Digital Entertainment Group. Daarbij wordt opgemerkt dat voor de eerste keer sinds het uitbreken van de economische crisis meer dan drie jaar geleden opnieuw een groei kon worden opgetekend.
"De groei is in belangrijke mate te danken aan de hogere verkopen van de duurdere Blu-ray en de omzetgroei bij verhuurbedrijven zoals Netflix en Redbox," aldus het persbureau Associated Press. "Ook bij digitale kopieën van films en video-on-demand werd een groei opgetekend." Over de eerste negen maanden van het jaar is er nog wel sprake van een terugval met 2 procent tot 12,3 miljard dollar. Er wordt opgemerkt dat de sector het bijzonder moeilijk heeft om de teloorgang van het dvd-tijdperk te verwerken.
Tegenover vorig jaar werd bij de dvd-verkoop een daling met 15 procent tot 1,32 miljard dollar opgetekend. Bij blu-ray werd weliswaar een groei met 36 procent tot 423 miljoen dollar opgetekend, maar dat bleek niet voldoende te zijn om de terugval in de dvd-verkoop te compenseren. Uit het rapport blijkt dat op dit ogenblik 33,5 miljoen Amerikaanse gezinnen blu-ray hebben. Dat betekent een stijging met 52 procent tegenover vorig jaar. Daarmee is blu-ray echter nog altijd drie keer kleiner dan de Amerikaanse televisiemarkt.
"De groei is in belangrijke mate te danken aan de hogere verkopen van de duurdere Blu-ray en de omzetgroei bij verhuurbedrijven zoals Netflix en Redbox," aldus het persbureau Associated Press. "Ook bij digitale kopieën van films en video-on-demand werd een groei opgetekend." Over de eerste negen maanden van het jaar is er nog wel sprake van een terugval met 2 procent tot 12,3 miljard dollar. Er wordt opgemerkt dat de sector het bijzonder moeilijk heeft om de teloorgang van het dvd-tijdperk te verwerken.
Tegenover vorig jaar werd bij de dvd-verkoop een daling met 15 procent tot 1,32 miljard dollar opgetekend. Bij blu-ray werd weliswaar een groei met 36 procent tot 423 miljoen dollar opgetekend, maar dat bleek niet voldoende te zijn om de terugval in de dvd-verkoop te compenseren. Uit het rapport blijkt dat op dit ogenblik 33,5 miljoen Amerikaanse gezinnen blu-ray hebben. Dat betekent een stijging met 52 procent tegenover vorig jaar. Daarmee is blu-ray echter nog altijd drie keer kleiner dan de Amerikaanse televisiemarkt.

0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home