Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, November 21, 2011

Chinees bedrijf verkiest microblog boven sociaal netwerk

Chinees bedrijf verkiest microblog boven sociaal netwerk

Steeds meer merken gebruiken microblogs om Chinese consumenten te bereiken, maar sociale netwerken blijven minder populair. Dat is de conclusie van een onderzoek van de communicatiegroep PR Newswire. Daarbij wordt opgemerkt dat 77 procent van de ondervraagde bedrijven op minstens één microblogging-platform een formele aanwezigheid hadden. Daarentegen blijkt slechts 24 procent van de Chinese bedrijven een formele aanwezigheid te hebben in sociale netwerken.

De populairste microblog bij de Chinese bedrijven is Sina Weibo, dat een marktaandeel heeft van 80,8 procent, gevolgd door Sohu (5,6 procent) en Tencent (1,4 procent). Er wordt aan toegevoegd dat toerisme en de reissector het vaakst gebruik maken van microblogs (91 procent), gevolgd door technologie, communicatie en ecommerce (87 procent) en gezondheid (86 procent). Tot nu toe hebben slechts 40 procent van de betrokken ondernemingen meer dan 10.000 volgelingen aangetrokken.

Bij de sociale netwerken zijn Renren en Kaixin001 de meest populaire platformen. Vooral luchtvaart, retail en consumptiegoederen maken gebruik van deze kanalen. Met het gebruik van microblogs en sociale netwerken willen bedrijven vooral toenadering zoeken tot zijn belangrijkste doelpubliek (81 procent), gevolgd door het creëren merkbekendheid en het opzetten van public relations (75 procent) en het aantrekken van nieuwe klanten om de omzet op te drijven (68 procent)

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home