Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, November 20, 2011

Bescherming persoonlijke gegevens moet duidelijker worden

Het gebruik van opt-out is geen efficiënte oplossing om internet-gebruikers de mogelijkheid te bieden hun privacy te beschermen door bedrijven te beletten hun online gedrag op te volgen. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Carnegie Mellon University. Opgemerkt wordt dat de privacy-opties in de populair browsers en andere online instrumenten om de toegang tot persoonlijke gegevens af te schermen, voor het grootste gedeelte van de gebruikers moeilijk te gebruiken of configureren zijn.

"Het onderzoek heeft uitgewezen dat de meeste gebruikers verward geraken door de instructies en moeilijkheden hebben om de technologieën correct te installeren," merkt Lorrie Cranor, directeur van het CyLab Usable Privacy and Security Laboratory (CUPS) aan de Carnegie Mellon University, op. "In veel gevallen zorgen deze instrumenten niet voor de bescherming die door de consument wordt verwacht." Er wordt dan ook opgemerkt dat de huidige systemen onvoldoende zijn om de consument te beschermen tegen het verzamelen van persoonlijke gegevens.

De onderzoekers stellen dat er duidelijk gewag kan gemaakt worden van communicatie-problemen. "In veel gevallen is de informatie veel te simplistisch om de gebruiker toe te laten een gefundeerde beslissing te nemen," wordt er opgemerkt. "Andere instructies zijn te technisch om begrepen te kunnen worden." Bovendien wordt opgemerkt dat de basis-instellingen van de meeste technologieën de toegang tot persoonlijke gegevens zou moeten afsluiten, maar in de meeste gevallen is dat niet het geval.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home