Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, November 28, 2011

Apple geniet grootste merkentrouw bij smartphones

De iPhone van Apple kan op een grotere merkentrouw rekenen dan zijn concurrenten. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau GfK bij consumenten in Braziliƫ, China, Frankrijk, Duitsland, Italiƫ, Spanje, Groot-Brittanniƫ en de Verenigde Staten. De onderzoekers stelden vast dat 84 procent van de bezitters van iPhone aangeven om bij een vervanging van hun toestel voor hetzelfde merk te zullen kiezen. Toestellen met het Android-systeem van Google realiseerden een score van 60 procent.

Bij bezitters van een Blackberry van producent Research in Motion bedraagt de klantentrouw nog 48 procent. Gemiddeld zegt 63 procent van de ondervraagden van plan te zijn om bij zijn huidige leverancier te blijven. Ryan Garner, analist bij GfK, merkt op dat deze cijfers aantonen dat de markt van de smartphones tekenen van maturiteit begint te vertonen. Er wordt echter opgemerkt dat de opkomst van Google Android en nieuwe telefoons van Microsoft en Nokia nog altijd een belangrijke impact kunnen hebben.

Ryan Garner stelt dat Apple op dit ogenblik een duidelijke dominantie heeft, maar de ontwikkelingen die volgend jaar mogen worden verwacht, zullen daarin volgens hem verandering brengen. De onderzoekers voegen er aan toe dat 70 procent van de respondenten een grote waarde hechten aan een gemakkelijke manier om toegang te verkrijgen tot content. Dat is volgens de onderzoekers dan ook het belangrijkste aanbod waarmee fabrikanten consumenten kunnen winnen of behouden.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home