Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, November 28, 2011

Modernisering Europese luchtverkeerscontrole gaat niet snel genoeg

De meeste lidstaten van de Europese Unie slagen er niet in om het beheer van het regionaal luchtvaartverkeer te verbeteren en moderniseren. Dat leidt tot grotere vertragingen, die als oorzaak worden aangewezen voor de hogere reiskosten en vervuiling. Dat heeft Siim Kallas, Europees Commissaris voor transport, gezegd. Kallas stelde dat Europa een belangrijke achterstand dreigt op te lopen en niet voldoende in staat zal blijken om de toenemende vraag van de luchtvaart, die over een periode van twintig jaar nagenoeg zal verdubbelen, te beantwoorden.

"Volgens de Europese Commissie beantwoordt nagenoeg geen enkel land aan de doelstellingen van het plan Single European Sky, dat elf jaar geleden werd opgestart," merkt het webmagazine Euractiv op. "In dat plan wordt aangestuurd op een betere grensoverschrijdende samenwerking. Op dit ogenblik worden vliegtuigen opgevolgd door opeenvolgende nationale verkeerscontroleurs, wat tot tijdsverlies kan leiden en mogelijk verwarring kan stichten."

Siim Kallas wijst erop dat het aantal passagiersvluchten in Europa jaarlijks met 5 procent groeit. Tegen het einde van het volgende decennium zou de Europese luchtvaart jaarlijks 17 miljoen vluchten moeten verwerken. Kallas wijst erop dat er in Europa negen grensoverschrijdende blokken zijn ingericht, maar hij voegt er aan toe dat de meeste projecten niet werken. Het blok Denemarken-Zweden zou het verst zijn gevorderd.

Alleen Belgiƫ, Denemarken, Litouwen, Luxemburg en Nederland blijken volgens Kallas de brede Europese doelstellingen op het gebied van modernisering en verbetering van het luchtvaartverkeer te kunnen realiseren.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home