Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, October 04, 2011

Wereldwijde reclamesector groeit met 5,7 procent

De wereldwijde reclamesector heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 127 miljard dollar. Dat betekent een stijging met 5,7 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van het bureau Nielsen. Er wordt echter aan toegevoegd dat in nagenoeg de helft van de wereldwijde markten een daling moest worden opgetekend. Tijdens de eerste helft van dit jaar kende de reclamesector een wereldwijde groei met 7,2 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Tijdens het eerste kwartaal was er nog een stijging met 8,9 procent opgetekend.

"In zestien van de zesendertig grote reclamemarkten werd tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een terugval opgetekend," merkt Nielsen op. "Het was van het derde kwartaal twee jaar geleden dat de reclamebestedingen in meer dan de helft van de markten terugvielen. Op dat ogenblik bevond de wereld zich echter op het hoogtepunt van de recessie." De regio Asia-Pacific liet tijdens het tweede kwartaal van dit jaar de sterkste groei optekenen (9,3 procent), met dubbelcijferige groei in Indonesië (18,9 procent), China (14,8 procent), Hongkong (13,4 procent) en de Filipijnen (12,6 procent).

Op de tweede plaats staat Latijns-Amerika met een groei van 8,2 procent. Die groei werd vooral gedreven door Argentinië, dat met een stijging van 28,5 procent de grootste vooruitgang in de hele wereld liet optekenen. Noord-Amerika liet nog een groei met 3,1 procent optekenen en ook het Midden-Oosten en Afrika registreerden een stijging met 2,6 procent, maar in West-Europa werd een inkrimping met 0,3 procent opgetekend. Duitsland vormt met een groei van 3,1 procent één van de weinige uitzonderingen op de Europese terugval.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home