China heeft onvoldoende kennis over spoorwegtechnologie
China moet zijn kennis en expertise in de nieuwe spoorwegtechnologieën dringend opdrijven. Dat heeft het Franse industrieel conglomeraat Alstom gezegd in een reactie op een recent ongeval in de metro van Shanghai. Daarbij werd de schuld voor het ongeval in eerste instantie gelegd bij Casco, de Chinese joint-venture van Alstom. Die aantijgingen moesten nadien echter worden herroepen. Alstom zegt dat China zijn spoorwegsysteem in een ijltempo heeft gemoderniseerd, maar de technologie onvoldoende beheerst.
"China heeft op een minimum van tijd een gigantisch transportnetwerk uitgebouwd," merkte Dominique Pouliquen, president van Alstom China, tegenover het persbureau AFP op. "In minder dan tien jaar tijd heeft het land het grootste hogesnelheids-netwerk van de wereld geïmplementeerd." Maar in die drang heeft de Chinese overheid volgens critici de nodige veiligsnormen over het hoofd gezien. Bij een ongeval met een hogesnelheidstrein in juli van dit jaar vielen minstens veertig doden. Bij een metro-ongeval in Shanghai vielen onlangs bijna driehonderd doden.
"China heeft de technologie bijzonder snel verworven, maar men moet die systemen ook kunnen beheersen," aldus nog Pouliquen. Casco, de Chinese joint-venture van Alstom, leverde het signalisatie-systeem voor de metro van Shanghai. In eerst instantie werd de schuld van het ongeval bij de joint-venture gelegd, maar nadien moest de overheid toegeven dat een elektriciteitspanne het hele systeem had uitgeschakeld en dat een menselijke fout aan de oorzaak van het ongeval lag.
"China heeft op een minimum van tijd een gigantisch transportnetwerk uitgebouwd," merkte Dominique Pouliquen, president van Alstom China, tegenover het persbureau AFP op. "In minder dan tien jaar tijd heeft het land het grootste hogesnelheids-netwerk van de wereld geïmplementeerd." Maar in die drang heeft de Chinese overheid volgens critici de nodige veiligsnormen over het hoofd gezien. Bij een ongeval met een hogesnelheidstrein in juli van dit jaar vielen minstens veertig doden. Bij een metro-ongeval in Shanghai vielen onlangs bijna driehonderd doden.
"China heeft de technologie bijzonder snel verworven, maar men moet die systemen ook kunnen beheersen," aldus nog Pouliquen. Casco, de Chinese joint-venture van Alstom, leverde het signalisatie-systeem voor de metro van Shanghai. In eerst instantie werd de schuld van het ongeval bij de joint-venture gelegd, maar nadien moest de overheid toegeven dat een elektriciteitspanne het hele systeem had uitgeschakeld en dat een menselijke fout aan de oorzaak van het ongeval lag.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home