Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, February 13, 2011

Televisie heeft sociale rol eettafel overgenomen

De televisie heeft de centrale rol in het gezinsleven overgenomen van de eettafel. Dat is de conclusie van een Brits onderzoek in opdracht van het mediabedrijf HBO Entertainment van de Warner-groep. Daarin wordt opgemerkt dat gezinnen meer tijd voor de televisie doorbrengen dan aan de eettafel. De studie vond dat er slechts vijf uren per week worden besteed aan het eten met gezinsleden aan tafel, terwijl het gemiddelde huishouden meer dan het dubbele van die tijd samen voor de televisie zit.

Meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan dat de televisie een centrale rol in hun leven speelt. Daarbij wordt opgemerkt dan het samen bekijken van televisie-programma's voor een gespreksonderwerp zorgt. Ook werd televisie-kijken als een gedeelde ervaring bestempeld. Daarbij zijn vooral televisieseries bijzonder populair. Eén op drie ondervraagden geeft toe geobsedeerd te zijn geraakt door een bepaalde serie. Bijna de helft zegt dat zijzelf of één van hun familieleden accenten of zinnen van de karakters in de serie hebben opgepikt.

Ian Fullerton, marketing director bij HBO Entertainment, merkt op dat vele gezinnen toegeven een avond uit opgeven om hun favoriete televisieprogramma te kunnen bekijken. Hij voegt er aan toe dat vele consumenten ook 's avonds later opblijven om samen met video-on-demand die favoriete programma's te kunnen volgen. Uit het onderzoek blijkt dat zeven op tien respondenten zich bedroefd voelt wanneer een televisieserie afloopt. Eén op vijf bestempeld de personages als een vriend.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home