Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, February 14, 2011

Japan biedt adverteerders beeld over markt van de toekomst

De vergrijzende Japanse bevolking biedt adverteerders bijzonder mogelijkheden. Daarbij moet er vooral naar televisie worden gekeken, maar men mag daarbij het internet niet vergeten. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau McKinsey. Er wordt daarbij opgemerkt dat Japan als een vooruitzicht op de toekomst mag worden bekeken, aangezien Japan de oudste bevolking van de wereld heeft. McKinsey stelt dat ook andere industriƫle landen en zelfs ontwikkelingslanden over de hele wereld aan het vergrijzen zijn.

"Op vele vlakken kan Japan worden beschouwd als een testgebied voor bedrijven die willen begrijpen hoe het snelgroeiende segment van de oudere consument moet worden benaderd," stippen de onderzoekers aan. Uit het onderzoek bleek dat de Japanse senioren 225 keer per jaar voedingsaankopen doen. Dat is zes keer meer dan de gemiddelde Japanse bevolking. Er werd wel aan toegevoegd dat de Japanse senioren minder alcohol en kleding kopen. Bij elektronica-aankopen zou de kloof minder uitgesproken zijn.

"Op sommige vlakken, zoals restaurants en coffeeshops, is er weinig verschil te merken met de jongere Japanse consumenten," voert McKinsey nog aan. Er wordt wel opgemerkt dat slechts 10 procent van de Japanse vijftigplussers shopping als een plezieruitstap bestempelen. Dat is bijna de helft van het totale Japanse gemiddelde. Verder wordt gesteld dat senioren vroeger opstaan en ook vroeger gaan slapen en een bad nemen in plaats van een douche. Bij de aankoop van mobiele telefoons en elektronica zijn ze vooral gericht op prijs en gebruiksgemak.

Daarnaast blijken de Japanse senioren dagelijks gedurende dertig minuten een krant te lezen. Dat komt overeen met het weektotaal van vele twintigers en dertigers. Senioren kijken ook twaalf uur per week naar televisie. Evenveel tijd besteden ze aan het internet, waarmee ze amper dertien minuten onder het Japanse gemiddelde blijven. "Het grote verschil is echter dat de Japanse senioren nauwelijks op het mobiele internet actief zijn," wordt er nog opgemerkt.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home