Duurzaamheid onderscheidt twee soorten bedrijven
Grote bedrijven besteden veel aandacht aan duurzaamheid, want ze gaan ervan uit daardoor belangrijke concurrentiële voordelen kunnen worden gecreëerd. Dat blijkt uit een enquête van MIT Sloan Management Review en Boston Consulting Group bij executives van bedrijven over de hele wereld. De onderzoekers voegen er aan toe dat er twee verschillende groepen kunnen worden opgemerkt. In eerste instantie zijn er de zogenaamde embracers, die het principe tenvolle omarmen. Daarnaast zijn er de cautious adopters, die veel trager op de trend reageren.
"Een groep kijkt naar duurzaamheid door een smalle benadering van risicomanagement en efficiëntie," aldus het webmagazine Greenbizz.com. "De tweede groep wordt echter gevormd door een groeiende groep bedrijven die een bredere kijk op duurzaamheid hebben en de problematiek als een kernstrategie voor groei en concurrentieel voordeel op langere termijn bestempelen." Er wordt aan toegevoegd dat bijna 60 procent van de bedrijven het voorbije jaar de bestedingen in duurzaamheid het voorbije jaar opgedreven te hebben, ondanks de economische recessie.
De onderzoekers merken op dat ongeveer twee derde van de embracers getuigen dat deze investeringen voordeel opleveren en de winsten opdrijven. "Embracers reageren snel op de nieuwe trends, maar hanteren ook een breed perspectief dat verder gaat dan de resultaten op korte termijn," voeren ze aan. "Deze bedrijven bekijken duurzaamheid zoals een andere investering, waarbij realistische doelstellingen worden gehanteerd. Maar onderweg stoten ze vaak op onverwachte voordelen."
Onder meer wordt opgemerkt dat medewerkers bij duurzame bedrijven veel meer geëngageerd blijken te zijn. "De merkwaarde wordt vaak op onverwachte manieren versterkt," wordt er aan toegevoegd. Merkwaarde en reputatie zijn volgens de executives de belangrijkste voordelen van duurzaamheid, maar ook blijkt vaak concurrentiekracht van belang te zijn. In de autosector zegt 80 procent dat duurzaamheid cruciaal is voor de concurrentiekracht.
"Een groep kijkt naar duurzaamheid door een smalle benadering van risicomanagement en efficiëntie," aldus het webmagazine Greenbizz.com. "De tweede groep wordt echter gevormd door een groeiende groep bedrijven die een bredere kijk op duurzaamheid hebben en de problematiek als een kernstrategie voor groei en concurrentieel voordeel op langere termijn bestempelen." Er wordt aan toegevoegd dat bijna 60 procent van de bedrijven het voorbije jaar de bestedingen in duurzaamheid het voorbije jaar opgedreven te hebben, ondanks de economische recessie.
De onderzoekers merken op dat ongeveer twee derde van de embracers getuigen dat deze investeringen voordeel opleveren en de winsten opdrijven. "Embracers reageren snel op de nieuwe trends, maar hanteren ook een breed perspectief dat verder gaat dan de resultaten op korte termijn," voeren ze aan. "Deze bedrijven bekijken duurzaamheid zoals een andere investering, waarbij realistische doelstellingen worden gehanteerd. Maar onderweg stoten ze vaak op onverwachte voordelen."
Onder meer wordt opgemerkt dat medewerkers bij duurzame bedrijven veel meer geëngageerd blijken te zijn. "De merkwaarde wordt vaak op onverwachte manieren versterkt," wordt er aan toegevoegd. Merkwaarde en reputatie zijn volgens de executives de belangrijkste voordelen van duurzaamheid, maar ook blijkt vaak concurrentiekracht van belang te zijn. In de autosector zegt 80 procent dat duurzaamheid cruciaal is voor de concurrentiekracht.
Labels: Boston Consulting, duurzaamheid
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home