Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, January 11, 2011

S-Bahn Berlin wellicht nog jaren verlieslatend

Door de jarenlange golf van pannes zal de Duitse openbare vervoersmaatschappij S-Bahn Berlin ook de volgende zeven jaar geen winst maken. Dat heeft Deutsche Bahn, het moederbedrijf van S-Bahn Berlin, gezegd. RĂ¼diger Grube, topman van Deutsche Bahn, merkt op dat de Berlijnse vervoersmaatschappij tot op het einde van het lopende contract geen enkele euro zal verdienen. S-Bahn sloot negen jaar geleden een vervoerscontract af met Berlijn en Brandenburg. Die overeenkomst heeft een looptijd van vijftien jaar. Alleen al de voorbije twee jaar zouden de kosten door de technische problemen ongeveer 370 miljoen euro bedragen.

"Over drie jaar zullen die kosten gestegen zijn tot 700 miljoen euro," merkt de Duitse krant Die Welt op. "RĂ¼diger Grube merkt op dat er niemand meer baat heeft bij het opnieuw vlot krijgen van S-Bahn Berlin dan de spoorwegmaatschappij zelf." Grube verwees voor de problemen onder meer naar het tekort aan wielen, waarvoor de fabrikanten volgens hem verantwoordelijk zijn. Hij wees er ook op dat het vroegere management van de Berlijnse vervoersmaatschappij opmerkingen over de noodzaak van de instandhouding van de vloot meer dan tien jaar geleden heeft genegeerd. Ook werden zeven jaar geleden ander materiaal ingezet, zonder dat de overheid daarvan op de hoogte werd gebracht. Het management van S-Bahn Berlin is inmiddels helemaal vervangen.

De Berlijnse vervoersmaatschappij en het moederconcern hebben zware kritiek gekregen omdat de voorbije winter een aantal verbindingen moesten worden geschrapt en er te weinig voertuigen ter beschikking waren. Tegelijkertijd werden de prijzen verhoogd. Grube stelde dat de maatschappij zich zo zorgvuldig mogelijk heeft voorbereid op de winterperiode, maar geconfronteerd werd met diverse defecten, onder meer omdat de elektronica van de treinen door het smeltwater werd verstoord. Grube beloofde wel dat er gewerkt wordt aan de systeem van schadevergoeding voor de klanten. Ingeborg Junge-Reyer, Berlijns senator voor verkeer, merkte echter op dat er niet alleen de technische defecten waren, maar dat de maatschappij ook tekort is geschoten in de communicatie met de reizigers.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home