Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, January 18, 2011

Japanse biermarkt voor zesde jaar op rij gekrompen

De Japanse bierproducent Asahi Breweries heeft het voorbije jaar op zijn thuismarkt opnieuw de leiderspositie ingenomen. Er wordt wel opgemerkt dat de volume-omzet bij Asahi het voorbije jaar met 3,6 procent is gedaald, maar desondanks opnieuw de leiderspositie van Kirin heeft kunnen overnemen. Asahi heeft nu een Japans marktaandeel van 37,5 procent, terwijl Kirin 36,7 procent van de markt inneemt. De Japanse biermarkt is het voorbije jaar met 2,8 procent ingekrompen. Het is het zesde jaar op rij dat de Japanse bierconsumptie is gedaald.

"De inkrimping van de Japanse markt is volgens het onderzoeksbureau Canadean te wijten aan de verschuiving van de smaak bij de consument, de vergrijzing van de Japanse bevolking en de onstabiele economische situatie van het land," aldus het webmagazine Beverage Daily. Er wordt wel opgemerkt dat Suntory Liguors en Sapporo Breweries, de derde en vierde grootste brouwers van Japan, hun omzet het voorbije jaar zagen stijgen, dankzij de populariteit van hun duurdere merken. Bij Asahi liet alleen het minder sterke Clear Asahi een belangrijke groei optekenen.

Canadean merkt op dat het middensegment van de Japanse biermarkt verder wordt geƫrodeerd. "Zowel de nieuwe goedkopere bieren als de duurdere merken slagen erin om zich te handhaven," merkt Canadean-analist Kevin Baker op. Volgens hem heeft het Japanse belastingssysteem een belangrijke impact op de lokale biersector. Door de zware heffingen is het Japanse bier bijzonder prijsgevoelig en hebben de Japanse brouwers nieuwe producten ontwikkeld om die impact af te zwakken.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home