Elektrische auto moet nog geruime tijd wachten op doorbraak
General Motors heeft de voorbije maand op de Amerikaanse markt tweehonderdvijftig tot driehonderdvijftig exemplaren van zijn elektrische Chevy Volt verkocht. Tegelijkertijd werden er in de Verenigde Staten van concurrent Nissan Leaf bijna tien exemplaren verkocht. Analisten stellen dat er nog enkele tijd zal moeten gewacht worden op een massale lancering van de elektrische wagens. Daarbij wordt opgemerkt dat het productieniveau voorlopig heel beperkt blijft. Verwacht wordt dat de Volt en Leaf pas over twee jaar nationaal op de Amerikaanse markt beschikbaar zal zijn. Op dit ogenblik zou er al een wachtlijst zijn met 50.000 kandidaat-kopers.
"Het is nog altijd onduidelijk hoe groot de markt voor elektrische auto's kan worden," merkt het persbureau Associated Press op. "Met een basisprijs van 40.280 dollar voor de Chevy Volt en 32.780 dollar voor de Nissan Leaf, zijn elektrische wagens immers gevoelig duurder dan traditionele auto's. "Indien de prijzen nog verder stijgen, zouden elektrische wagens mogelijk nog meer een nicheproduct kunnen blijven." Er wordt aan toegevoegd dat vele Amerikaanse consumenten vrezen dat de huidige lease-overeenkomsten niet zullen blijven duren en het wordt ook niet onmogelijk geacht dat een belastingsvoordeel van 7.500 dollar wordt afgeschaft indien het Amerikaanse congres elektrisch vervoer niet langer als een prioriteit beschouwt.
Nissan zegt dat er inmiddels negentig extra exemplaren op weg zijn naar de Amerikaanse dealers. De Japanse producent maakte niet bekend hoeveel exemplaren Nissan dit jaar in de Verenigde Staten wil verkopen. Er werd wel opgemerkt dat de Leaf-productie in het Japanse Oppama een capaciteit van 50.000 exemplaren per jaar heeft. De wagens worden verkocht in de Verenigde Staten, Japan en Europa. General Motors zegt te verwachten dit jaar ongeveer 10.000 exemplaren van de Chevy Volt te verkopen. Volgend jaar zou gemikt worden op minstens 35.000 exemplaren en mogelijk 45.000 eenheden. Het voorbije jaar vertegenwoordigden hybride wagens 2,4 procent van de totale autoverkoop. Dat zou over twee jaar moeten opgedreven zijn tot 4,8 procent.
"Het is nog altijd onduidelijk hoe groot de markt voor elektrische auto's kan worden," merkt het persbureau Associated Press op. "Met een basisprijs van 40.280 dollar voor de Chevy Volt en 32.780 dollar voor de Nissan Leaf, zijn elektrische wagens immers gevoelig duurder dan traditionele auto's. "Indien de prijzen nog verder stijgen, zouden elektrische wagens mogelijk nog meer een nicheproduct kunnen blijven." Er wordt aan toegevoegd dat vele Amerikaanse consumenten vrezen dat de huidige lease-overeenkomsten niet zullen blijven duren en het wordt ook niet onmogelijk geacht dat een belastingsvoordeel van 7.500 dollar wordt afgeschaft indien het Amerikaanse congres elektrisch vervoer niet langer als een prioriteit beschouwt.
Nissan zegt dat er inmiddels negentig extra exemplaren op weg zijn naar de Amerikaanse dealers. De Japanse producent maakte niet bekend hoeveel exemplaren Nissan dit jaar in de Verenigde Staten wil verkopen. Er werd wel opgemerkt dat de Leaf-productie in het Japanse Oppama een capaciteit van 50.000 exemplaren per jaar heeft. De wagens worden verkocht in de Verenigde Staten, Japan en Europa. General Motors zegt te verwachten dit jaar ongeveer 10.000 exemplaren van de Chevy Volt te verkopen. Volgend jaar zou gemikt worden op minstens 35.000 exemplaren en mogelijk 45.000 eenheden. Het voorbije jaar vertegenwoordigden hybride wagens 2,4 procent van de totale autoverkoop. Dat zou over twee jaar moeten opgedreven zijn tot 4,8 procent.
Labels: automotive, Chevy Volt, elektrisch vervoer, Nissan Leaf
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home