Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, January 18, 2011

Drastische verschuiving in muziekmarketing Universal en Sony

De twee leidinggevende Britse muzieklabels Universal Music en Sony Music zullen in de toekomst nieuwe singles op de markt lanceren op hetzelfde ogenblik dat ze voor het eerst op de radio worden gespeeld. Daarmee hopen de twee concerns de impact van piraterij op hun verkoop gevoelig af te zwakken. Dat betekent echter ook een belangrijke koerswijziging in het marketing-beleid van de muzieksector, die de zogenaamde airplay op de radio steeds heeft gebruikt om de interesse in de singles aan te wakkeren.

"De muzieklabels hopen dat de nieuwe strategie de muziekliefhebber zal aanzetten om songs te kopen die ze onmiddellijk kunnen beluisteren in plaats van de content te kopiƫren van online radio-uitzendingen," aldus de Britse krant The Guardian. "David Joseph, chief executive van Universal Music, voert aan dat geduld niet meer in het vocabularium van de huidige generatie staat. Men kan er volgens hem niet meer vanuit gaan dat men de vraag naar een song kan opdrijven door het nummer verscheidene weken vooraf op de radio te spelen."

In het verleden werden songs tot zes weken lang op de radio gespeeld vooraleer ze op de markt kwamen. "Joseph geeft echter aan dat er sinds enkele tijd ongeveer twee weken voor het verkoopsdebuut vooral een toename werd gezien in de zoekopdrachten naar de songs op Google op iTunes," merkt The Guardian nog op. "Dat is volgens hem een signaal dat het publiek tegen de officiƫle lancering het nummer al beu is geraakt of het op een illegale manier heeft te pakken gekregen."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home